Przedstawienie roli sprzedawcy w nowoczesnym przedsiębiorstwie, wskazanie potrzeb związanych z kształceniem i szkoleniami oraz doskonalenie umiejętności sprzedawców w warunkach szybko zmieniających się wymagań rynku – to główne tematy poruszane podczas seminarium, które odbyło się 21 stycznia br. w Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich. Zostało ono zorganizowane przez Polish National Sales Awards pod honorowym patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz patronatem instytucjonalnym Uniwersytetu Warszawskiego.
Otwarcia seminarium dokonał Minister Pracy i Polityki Społecznej, Władysław Kosiniak-Kamysz. Podkreślał on konieczność dostosowania kompetencji sprzedawców do oczekiwań pracodawców. Mówił także o potrzebie zharmonizowania systemu kształcenia z potrzebami rynku. Prezes PNSA Elżbieta Pełka przedstawiła dane dotyczące wielkości sektora sprzedażowego w Polsce: – Liczbę pracujących w sektorze handlu, w tym sprzedaży terenowej, szacuje się na 1,2 miliona, a dodatkowo w sprzedaży bezpośredniej pracuje ponad 800 tysięcy osób. Jest to najliczniejsza, a tym samym najważniejsza grupa zawodowa w Polsce, która jest stosunkowo odporna na skutki spowolnienia gospodarczego. Dobrze funkcjonujący dział sprzedaży i kompetentni sprzedawcy to gwarancja mniejszego przyrostu bezrobocia – skomentowała Elżbieta Pełka.
Panel pierwszy seminarium dotyczył wpływu nominacji w konkursie PNSA na sukces zawodowy oraz rozwój kariery jego uczestników. Udział w PNSA, uzmysłowił finalistom złożoność zawodu sprzedawcy, a także skłonił do przeanalizowania codziennej praktyki zawodowej. Konkurs pozwolił im uniknąć rutynowego i szablonowego podejścia do wykonywanej pracy.
Rola sprzedawców oraz działów obsługi klienta w organizacjach była tematem drugiego panelu. Jego uczestnicy mówili o kwalifikacjach, jakie powinien posiadać dobry handlowiec, aby być zadowolonym ze swoich osiągnięć, ale jednocześnie aby zatrudniający go przedsiębiorca był pewien efektywności swojego działu sprzedaży. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, dr Jacek Męcina, jeden z uczestników trzeciego panelu, podkreślił, iż sprzedaż jest „sercem gospodarki”, ponieważ ciągle wspiera jej rozwój.
Z szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że blisko 50 proc. absolwentów uczelni wyższych będzie zagrożonych bezrobociem. Dlatego resort proponuje nowe metody wspierania przedsiębiorczości. Ministerstwo stara się uprościć formalności związane z poszukiwaniem pracy. Według Jacka Męciny, tzw. „wiedza sprzedażowa” jest przydatna tym, którzy pomagają osobom bezrobotnym w poszukiwaniu pracy.
Podczas seminarium odbyła się inauguracja V edycji Konkursu Polish National Sales Awards, której motywem przewodnim będzie pokazanie roli sprzedawcy w organizacji w czasach spowolnienia gospodarczego oraz promowanie kształcenia zawodowego tej grupy zawodowej.
Redakcja Rankingu MLM
Źródło: Informacja prasowa Seminarium PNSA MPiPS UW