Gwiazdy każdej profesji wiedzą, co mają robić, aby dobrze wykonać swoją pracę. Przeciętni nie mają świadomości niewiedzy. Badania pokazały, że ci najskuteczniejsi docierali do potrzebnej informacji cztery razy szybciej niż inni. Warto sobie zadać pytanie: ile wiedzy potrzebuję do skutecznego wykonywania swojego zawodu? Do bycia skutecznym liderem MLM?
Wykorzystując badania ankietowe, określono taką wartość procentową. W latach 80. XX wieku było to aż 75%. Badania zostały powtórzone na początku XXI wieku i wynik zaskoczył samych badaczy – było to tylko 15%. Można z tego wyciągnąć wniosek, że wraz ze wzrostem posiadanej wiedzy i rozwojem technologii, stajemy się coraz bardziej zależni od informacji i kompetencji posiadanych przez inne osoby, a co za tym idzie, potrzebna jest zdolność adaptacji.
Inteligencja biznesowa nie ogranicza się już do samej jednostki, ale dotyczy całej grupy, przedsiębiorstwa czy organizacji. W mniejszej skali dotyczy to naszych współpracowników, czy też kolegów i koleżanek ze struktury MLM, do których możemy się zwrócić o pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba.
Dzisiejszy świat biznesu doprowadził do paradoksu: trudności pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania decyzji. Każdy podmiot gospodarczy gromadzi informacje na temat swojego funkcjonowania oraz otaczającej go rzeczywistości, w innym wypadku nie byłoby możliwości reagowania na zmiany. To tym bardziej wpływa na wagę odpowiedniego dobierania sobie współpracowników, ponieważ to oni decydują o całościowej inteligencji biznesowej struktury MLM, która znacząco wpływa na jej konkurencyjność – jednak tylko, gdy jest możliwość zastosowania tej wiedzy.
Z osobistego doświadczenia wiem, że przetrwanie struktury MLM oraz firmy w tradycyjnym biznesie w znacznym stopniu zależne jest od elastycznego reagowania menadżera na wyzwania rynku. Co mam na myśli? Osoba lub firma, która wykorzystuje dostępne źródła wiedzy i z niej (wiedzy) korzysta, działa elastycznie – odniesie największy sukces. Jak możesz to odnieść do swojego biznesu? Zadaj sobie pytania: czy jestem na bieżąco z potrzebami moich klientów? Czy moje działania marketingowe są spójne z misją firmy i przynoszą wymierne korzyści? Co mogę zrobić lepiej niż moja konkurencja? Czy działam etycznie?
Naród, który nie uczy się na błędach historii – będzie je powtarzał. W biznesie jest podobnie. Należy posiadać wiedzę na temat głównych teorii biznesowych. Mimo, że wiele książek w tym zakresie jest na rynku, każdego roku wydawane są następne. Kolejne spojrzenie na stary problem, innowacyjne wykorzystanie znanego narzędzia wpływa na poprawę konkurencyjności.
Na koniec wspomnę o doświadczeniu. Każdy z nas ma inne, często w różnych branżach. Doświadczenie to lekcje, jakie dały nam wzloty i upadki, triumfy i kryzysy. Dzięki doświadczeniom nasza podświadomość wytworzyła wzorce zachowań, będące odpowiedzią na sygnały, dobiegające z otoczenia. Korzystaj również z doświadczenia innych osób, a tym bardziej tych, którzy chcą się nim dzielić.
Inteligencja biznesowa będzie bezużyteczna, jeżeli nie będzie przełożona na konkretne działanie. Tylko skuteczniejsze działanie, bardziej racjonalne, pokazuje jej wartość.
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu
Pierwsza część artykułu: http://www.rankingmlm.com/managermlm/articles/article?id=inteligencja_biznesowa_w_mlm_cz_1