Czy coś takiego, jak inteligencja biznesowa występuje, czy jest to tylko wymysł, mający na celu promowanie kolejnej idei jakiegoś guru przedsiębiorczości? Jak to się dzieje, że są osoby, które z przeciętnej firmy robią giganta na skalę światową? Są przecież również tacy, którzy ze świetnie prosperującej potrafią zrobić upadającą. Jaki zbiór cech, wiedzy i umiejętności jest potrzebny do wpływania na ciągły rozwój firmy, gdy inne upadają?
Odpowiedzi na powyższe pytania muszą się znajdować głębiej niż w wychowaniu, wykształceniu, czy szczęściu. Musi to być nieziemski dar rozumienia skomplikowanych zagadnień biznesu! Cóż, jest jednak inaczej. Inteligencja biznesowa – to zestaw konkretnych umiejętności, wiedzy i cech ułatwiających funkcjonowanie w dzisiejszym, globalnym świecie przedsiębiorczości, także w marketingu sieciowym. Od razu powiem Ci, że wszystkich składowych inteligencji biznesowej można się nauczyć.
W jaki sposób postrzegana jest inteligencja? Na początku XX wieku definiowano ją jako wąski zespół umiejętności intelektualnych i matematycznych, głównie przydatnych do rozwiązywania testów na inteligencję i do osiągnięcia szczytu w świecie nauki.
Wzrost rozumienia otaczającego nas świata i funkcjonowania ludzkiego mózgu spowodował zmianę spojrzenia na definicję inteligencji. Definiowana jest jako umysłowa zdolność do postrzegania, analizy i optymalnej adaptacji do zmian otoczenia. Biznesowo inteligencja jest umiejętnością rozwiązywania problemów, reagowania na wyzwania oraz tworzenia wartościowych produktów (czy usług).
Inteligencja jest wytworem naszej ewolucji. Nasi przodkowie przejawiali zdolności biznesowe poprzez barter (wymiana towaru za towar), rzemiosło, wczesne przywództwo, pracę w grupie. Dzięki tym umiejętnościom rodzina mogła zapewnić większe lub lepsze zasoby dla swoich potomków, którzy powtarzając te działania, zapewniali lepszy byt swojej rodzinie. Z czasem działania stały się coraz bardziej skuteczne. Uczyli się od siebie nawzajem. Początkowo syn od ojca, z czasem powstawały formalne sposoby przekazywania wiedzy. Odnosząc to do dzisiejszych czasów – biografie ludzi sukcesu pokazują, że pielęgnowanie talentów, wiedza i rozwój jest najkrótszą drogą na szczyt w świecie biznesu.W latach 70. XX wieku udowodniono, że najlepsze wyniki w biznesie odnoszą nie te osoby, które posiadały wiedzę akademicką, ani najlepsze oceny czy też referencje, ale te, które posiadały zdolność uczenia się i strategicznego myślenia, wiedzę niezbędną do wykonywania danej pracy oraz inteligencję emocjonalną (umiejętność zarządzania sobą i relacjami z innymi). To przecież tak, jak w naszej branży.
Faktem jest, że niektórzy mają wyjątkową inteligencję biznesową, gdy inni tylko przeciętną. Nie powinno być to jednak ograniczeniem, a wyzwaniem. Jak już zauważyłeś składowe IB to zdolności, których można się nauczyć. Po drugie, nie potrzebujesz wszystkich elementów w równym zakresie, możesz polegać na innych osobach.
Najlepsi praktycy biznesu znają potęgę wiedzy. Wiedzy potrzebnej we właściwym czasie i określonym celu. Encyklopedia w głowie w normalnym biznesie jest mało użyteczna, ale jej fragment już tak. Dlatego też najlepsi wiedzą to, co powinni wiedzieć i wykorzystują w praktyce. Świadomość wiedzy to także świadomość jej braku. Więc należy wiedzieć, gdzie jej szukać.
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu