Czy wiesz jaki strój jest odpowiedni na daną okazję? Zdarzyła Ci się kiedyś „ubraniowa” wpadka? Jeżeli masz czasami wątpliwości i zadajesz sobie pytanie czy twój strój jest stosowny – koniecznie przeczytaj ten artykuł! Dzisiaj prezentujemy trzecią część cyklu „Wykreuj świadomie swój wizerunek biznesowy” – tym razem praktyczne informacje o znaczeniu i doborze kolorów w „wyjściowej garderobie” oraz porady jak właściwie zastosować się do wyznaczonego dress code;
Kolor to najsilniejszy komunikat, jest najszybciej odbierany przez naszego rozmówcę, ponieważ kolory wpływają na ciśnienie i temperaturę ciała.
Kolory, których należy unikać w biznesie to: turkusowy, czerwony, pomarańczowy (bo wygląda i kojarzy się zbyt luźno, sportowo poza dodatkami), czarny w nadmiarze też nie jest mile widziany, kolor różowy stosowany przy twarzy, fioletowy – chyba, że są to dodatki. Wszystkie kolory zbyt jaskrawe, które mogłyby rozpraszać i odwraca uwagę, opalizujące i błyszczące są również zakazane.
Najbardziej eleganckie kolory w wizerunku biznesowym to: wszelkie odcienie szarości (mówi się, że jest on „kolorem dla orłów”- wzbudza szacunek), biały, beżowy, niebieski i wszelkie odcienie błękitu, ciemny czekoladowy brąz, pastelowe kolory, bordowy, czarny ale stosowany z umiarem, zieleń ciemna, butelkowa połączona z szarościami, granatowy (bardzo uroczysty kolor).
Mówi się, że brązowy świadczy o biedzie, ubóstwie, oszczędności, dlatego nie jest dobrym kolorem w biznesie, ale wszelkie dodatki w tym kolorze są jak najbardziej dobrze widziane.
Panowie – pamiętajcie, żeby pod żadnym pozorem nie ubierać koszul z krótkim rękawem, nie wiem kto je wymyślił, ale do stroju biznesowego one się nie nadają. Jeśli już zakładacie czarny garnitur, to na bardzo uroczyste okazje. Pamiętajcie, że w jednorzędowej marynarce ostatni guzik od dołu powinien być odpięty. Dwurzędowa powinna być natomiast cała zapięta, ale nie polecam Wam jej, bo często pogrubia, więc nie wpływa pozytywnie na wizerunek. Gdy siadacie – pamiętajcie – rozpinajcie marynarkę! Jeśli macie problem doborem krawata do koszuli – najtrafniej jest dobierać odcień krawatu do koloru np. prążków na koszuli. Ważne, aby był w tej samej gamie kolorystycznej co marynarka. Istotnym elementem jest kształt kołnierzyka, który dopasowuje się do kształtu twarzy, ponieważ nie każdy kołnierzyk jest dla Was przeznaczony. Buty zawsze muszą być pełne, nawet latem, czyste, unikajcie wytartego, zniszczonego obuwia. Mówi się, że buty to wizytówka każdego mężczyzny z klasą i businessmana.
Podział strojów jest zależny od pory dnia, okazji, rodzaju spotkania. Rozróżniamy:
– Casual (strój swobodny) – stosowany na co dzień po pracy;
– Sportowa elegancja -(tzw. casual Friday) stosowany często w dużych firmach, korporacjach. Pozwala się pracownikom na strój nieco luźniejszy w piątek, np. noszenie dżinsów, lekko sportowego obuwia, ubierania t-shirtów np. pod marynarkę, golfów itp.
– Strój dzienny – (do chodzenia po mieście do godz. 14:00) proste kreacje, ogólnie taki klasyczny, minimalistyczny styl, ale delikatnie na luzie, stosowne są tutaj tzw. stroje Prêt-à-Porter
– Strój biurowy (obowiązuję do godz. 18:00). Tyczy się on stroju podczas pracy w firmie, jak podczas spotkań z klientami na mieście, bardzo ważne jest tutaj zastosowanie całej etyki wizerunku biznesowego, bardzo elegancki, perfekcyjny
– Strój wizytowy (czyli obowiązujący po godz. 18:00 na wszelkiego rodzaju kolacjach, spotkaniach biznesowych) – obowiązują ciemne kolor, panie mogą sobie pozwolić na wieczorowy makijaż
– Black Tie – bardzo elegancki styl obowiązujący po godz. 18:00, stosowany na ważnych uroczystościach, bankietach, wieczornych wyjściach. Obowiązkowy makijaż wieczorowy u pań
– White Tie- najbardziej elegancki styl, obowiązujący po godz. 18:00. Stosowany podczas balów, bardzo oficjalnych bankietów, na galach. Obowiązkowy wieczorowy makijaż u pań. Tutaj stosowane są muchy, fraki, wieczorowe suknie długie, rękawiczki etc.
To jak się poruszacie, siedzicie komunikuje dużo na Wasz temat. Osoby wzbudzające autorytet, pewne siebie, zdecydowane poruszają się pewnie, stawiają pewnie kroki, zawsze chodzą środkiem korytarza, są wyprostowane, głowa lekko podniesiona do góry, ręce przy sobie, wymachiwanie rękami i zbyt duża gestykulacja nie jest korzystnie odbierana, starajcie się panować nad rękami, najlepiej, jak są spuszczone wzdłuż tułowia.
Strój zawsze powinien być dostosowany do zajmowanego stanowiska, określonej sytuacji czyli zależnie czy jest to spotkanie biznesowe w firmie, na mieście, kolacja biznesowe, spotkanie dyplomatyczne, bal, bankiety, szkolenie etc. taką należy dostosować stylizację. Bardzo ważne jest dostosowanie stroju do towarzystwa w jakim będziemy przebywali, aby nasz wizerunek był spójny z wiekiem, stylem osoby z którą się spotykamy. To się tyczy również dodatków i kolorów.
Perfekcyjny wizerunek w biznesie:
-zwiększa siłę Naszych wypowiedzi
-sprawia, że jesteśmy bardziej pewni siebie
-ułatwia negocjacje
-umacnia wiarygodność, wzbudzamy większe zaufanie i szacunek
-buduje prestiż i wizerunek firmy, wzmacnia jej pozycje
-pokazuje Wasz profesjonalizm
Wizerunek to nie tylko to jak ktoś widzi, ocenia, odbiera, ale również to jak sami siebie odbieramy, dlatego, że tak jak my się czujemy, jak widzimy siebie, tam samo widzą nas inni. Warto jest budować go w taki sposób, aby był korzystny dla nas i pomagał nam w życiu, a nie przeszkadzał i stwarzał przeszkody w kontaktach z innymi osobami. Ma nas dowartościować, sprawić, że będziemy pewni siebie i odbierani jako profesjonaliści.
Zapamiętajcie – Wasz wizerunek w biznesie nie jest kwestią pieniędzy, czy atrakcyjności, to Wasza podstawowa wizytówka, którą każdy z Was jest w stanie sam wykreować .
„Wizerunek wart jest więcej od tysiąca słów” – Carlos Ruíz Zafón, Cień wiatru
Maya Szczęsna