Drodzy Czytelnicy! Wakacje o?cjalnie się skończyły, a wraz z nimi nadszedł również koniec naszego niedzielnego cyklu Bajki o MLM. Chociaż przyjemnie było nam (i mamy nadzieję, że Wam też) z lekką, bajkową fabułą — wrzesień to czas, kiedy wszyscy odrywamy wzrok od letnich plenerów i z powrotem stajemy mocno na ziemi. W związku z panującą od początku września atmosferą powrotów do pracy, przygotowaliśmy dla Was na tę niedzielę nieco cięższy, niż zwykle tekst, a mianowicie raport specjalny o buzz marketingu autorstwa Michała Ruska. A zatem otrząśnijmy się na dobre z wakacyjnych re?eksji i z zapałem, jak wszyscy, bierzmy się do pracy. Życzymy owocnej lektury!
Jak Cię widzą tak o Tobie piszą czyli buzz marketing na gorąco – raport specjalny
Jeśli prześledzimy historię ekonomii, okazuje się, że możemy ją podzielić na wiele poszczególnych epok, począwszy od wynalezienia pieniędzy przez Fenicjan, po okres dominacji ciężkiego przemysłu, industrializm itp. Podczas każdego z tych okresów na biznes miały wpływ charakterystyczne dla danego momentu zewnętrzne aspekty, a wartości produktów i usług były często przewartościowane lub niedorzeczne. Dla przykładu, za woreczek kardamonu importowanego z Indii można było kupić całą kamienicę w Londynie. Co ciekawe w obecnych czasach często o największej wartości nie stanowią maszyny czy technologia, a jedynie informacja lub spekulacja. Jeden odpowiedni ruch na Wall Street może przynieść fortunę większą, niż budowane przez lata przedsiębiorstwo. Z drugiej strony to samo miejsce potrafi postawić gospodarkę wielu krajów całego świata na ostrzu noża. Jesteśmy świadkami „ery informacji” – ulotnej i niewidzialnej, której nie możemy chwycić rękoma ani jej dotknąć, a mimo to stanowi ogromną siłę. Teraz przenieśmy ten fakt do mniejszej skali i przeanalizujmy go w perspektywie konkretnej branży – marketingu wielopoziomowego.
Ciemna strona Internetu
Analiza rynku i problemu
Częstym problemem, który dotyczy wszystkich pracodawców, również z poza branży MLM jest pojawianie się nieprzychylnych informacji publikowanych na różnego rodzaju forach i stronach opiniotwórczych. Problem stał się na tyle powszechny, że postanowiłem sprawdzić reakcję ludzi na forach dotyczących branży MLM, dlatego przeprowadziłem badanie, którego przebieg oraz wyniki opisuję w tym artykule. Wyniki odzwierciedlają reakcję ludzi na posty pojawiające się na kilku portalach. W celu zachowania anonimowości respondentów nie mogę zacytować konkretnych wpisów, a jedynie zaprezentuję ogólne informacje dotyczące wyników.
Rodzaj forum | Rodzaj pytania | Ilość odpowiedzi na dany wątek | Najczęstsze wypowiedzi | Nastawienie |
Związane z poszukiwaniem pracy | Podałem się za osobę, która otrzymała propozycję pracy w branży MLM. Przedstawiłem się jako osoba bez większego doświadczenia i opinii. Prośba o poradę co inni użytkownicy myślą o tej formie pracy? | 17 | – daj sobie spokój, na tym się nie da zarobić – lepiej znajdź normalną pracę – mnie też na to namawiano, ale nie dałem się wrobić – mój znajomy się tym zajmuje, ale nie jest zadowolony, coś tam zarabia, ale nie tyle ile oczekiwał | Negatywne ze strony reszty użytkowników forum. Jawna krytyka, bezkarność w używanym słownictwie. Głównie wypowiedzi ludzi nie mający żadnego doświadczenia z zagadnieniem. Brak logicznych argumentów. |
Związane bezpośrednio z MLM | Jak wyżej. | 24 | – dobry pomysł, powinieneś podejść do tej propozycji poważnie – ta praca wymaga cierpliwości i konsekwencji, więc w międzyczasie możesz zajmować się też normalną pracą – wybierz odpowiednią firmę z którą chcesz współpracować, sprawdź jakie są tendencje na rynku, np. obecnie króluje branża wellness, prześlę Ci moją ofertę – seria rad dla początkującej osoby | Pozytywne, wspierające, budujące relacje. Użytkownicy uczulali co do wyboru firmy. Propozycja spotkania i poznania innych ofert. |
Związane bezpośrednio z MLM | Poprosiłem o radę, z którą firmą powinienem współpracować. Wymieniłem kilka nazw firm konkurencyjnych posiadających podobne oferty. | 19 | – powinieneś wybrać firmę x, ja współpracuję z nią od dawna i jestem zadowolona – sprawdź, która daje większą prowizję i w której będzie Ci łatwiej i lepiej – nie ważne w jakiej firmie, ważne kto Cię wprowadzi i nauczy pracować, w razie czego zawsze możemy popracować razem, mogę Cię wprowadzić do wszystkiego gdybyś chciał pracować ze mną | Pozytywne pod kątem wyboru MLM. Mieszane z perspektywy branży, która nie jest obecnie na topie. Z kolei inni użytkownicy podali, że jest to produkt, dzięki któremu najwięcej się zarabia. |
Reakcja na powyższe wpisy okazała się bardzo różnorodna w zależności od rodzaju forum, a przede wszystkim od zakresu tematycznego. Już na pierwszy rzut oka widać, że świadomość korzyści pracy w branży MLM jest bardzo niska poza zainteresowanymi, którzy zajmują się nią profesjonalnie. Jest to pewnego rodzaju anomalia, wywołana brakiem spopularyzowania tej formy działalności. Dlaczego? Ponieważ każdy wie, jak mniej więcej wygląda praca adwokata, lekarza czy kierowcy. Mniej więcej domyślamy się jakie są wady i zalety danego zawodu, a także jakie obowiązki wykonują pracownicy na powyższych stanowiskach. Jeśli chodzi o marketing wielopoziomowy większość osób nie zdaje sobie sprawy z charakterystyki pracy w tej branży oraz nie zna faktów związanych z wadami i zaletami, a jedynie opiera swoją opinię na sugestiach i domysłach. Efektem braku wiedzy oraz kilku negatywnych bodźców zewnętrznych jest zauważalny w Internecie brak tolerancji, dobrego smaku oraz bezkarność wypowiedzi. To sprowadza się do czarnego PRu całej branży, na który trafiają potencjalni kandydaci rozpoczynający współpracę w MLM.
Odpowiedzią na ten problem jest buzz marketing, z którego korzysta wiele firm z branży MLM. Okazuje się to bardzo korzystne, ponieważ większość osób rozważając współpracę, tak na prawdę nie podejmuje decyzji analizując fakty własnoręcznie. Duża część społeczeństwa opiera swoją decyzję na bazie rozważań i sugestii innych. Stąd tak duża popularność forum internetowych oraz stron gdzie możemy zasięgnąć opinii innych ludzi. Prawidłowo przeprowadzona kampania buzz marketingu przedstawia firmę w taki sposób, aby potencjalny kandydat do współpracy otrzymał rzetelne informacje i fakty, a przede wszystkim nie był narażony na bezmyślną krytykę. Relacja kosztów do zysków sprawia, że kampania stanowi dobrą inwestycję, tym bardziej, że zwraca się wielokrotnie w momencie pojawienia się nowych partnerów. Każda kampania przygotowana jest indywidualnie względem wytyczonych celów, a więc można powiedzieć, że jest szyta na miarę. Polecam tę formę budowania relacji i wizerunku, dlatego w razie jakichkolwiek pytań pozostaję do dyspozycji i służę pomocą.
Michał Rusek
Ostatnie artykuły tego autora:
Co zrobić, by nam się chciało tak bardzo, jak nam się nie chce?
KIEDY SPOJRZYSZ W SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ?
Charyzmatyczny lider MLM – Dominik Skoczek – odkrywa przed nami swoją historię
Za mało zarabiamy nie oznacza, że za mało pracujemy
Wstęp – Martyna Ubych