Najwyższy czas, aby spojrzeć prawdzie w oczy – człowiek z natury jest leniwy. Cóż, wstyd się przyznać, ale takie są fakty i jedyne co możemy z tym zrobić, to motywować się do działania. Najczęściej przytaczanymi formami motywacji jest potocznie nazywany kij i marchewka. Wówczas gonimy za naszą zdobyczą – marchewką, którą chcemy dostać lub po prostu uciekamy przed kijem.
Motywacja w branży MLM
Jak to wygląda w branży marketingu wielopoziomowego? Najczęstszym problemem ludzi jest fakt, że po rejestracji w MLM nie wykonują żadnej pracy i podchodzą do zagadnienia w sposób bierny. Nic więc dziwnego, że MLM ma wciąż złą opinię, a ludzie nie zarabiają pieniędzy. Sam przechodziłem przez ten etap i doświadczyłem go na własnej skórze, dlatego wiem w jaki sposób się to odbywa. Mimo wszystkich powyższych aspektów byłem świadomy faktu, że wina leży po mojej stronie, a konkretnie mojej motywacji. Niestety większość ludzi poszukuje winy na zewnątrz usprawiedliwiając się przed samym sobą oraz światem. Zamiast obwiniać branżę MLM i cały świat, zacząłem się interesować twórczym podejściem do biznesu oraz motywacją i oto co się okazało.
Motywacja negatywna
Wciąż bardzo popularna jest forma motywacji negatywnej. Mimo, że jest stosowana od kiedy istnieje świat, to nie wszyscy są do niej przyzwyczajeni i nie czują się dobrze w sytuacji, gdy są poganiani do pracy. W perspektywie czasu może to być jeden z czynników powodujących frustrację lub wypalenie zawodowe. Najczęściej ta forma obejmuje zagrożenie karą, ponieważ jeśli nie wykonamy polecenia czekają nas przykre konsekwencje. To dlatego zaliczamy ją do tradycyjnej motywacji za pomocą kija. Osobiście nie jestem jej zwolennikiem, dlatego proponuję, abyśmy zadali sobie pytanie, czy zamiast poddawać się negatywnej formie motywacji, nie lepiej jest odnaleźć w otoczeniu pozytywne elementy i wykorzystać je?
Motywacja pozytywna
Ten drugi rodzaj motywacji jest odmienny od pierwszego pod względem bodźca. W tym wypadku motywacja jest pozytywna, a wykonanie zadania jest równoznaczne z nagrodą, nawet jeśli jest nią jedynie własna satysfakcja. Wówczas dodatkowo podbudowujemy swoje morale i realizujemy się w tym co robimy. Motywacja pozytywna jest dużo bardziej skuteczna. W odróżnieniu od negatywnej, poczucie zagrożenia i strachu zanika, a zamiast niego zaczyna rozpierać nas energia oraz chęć działania. Pobudzamy pracę hormonów, kreatywność, a także podnosimy własną skuteczność i wydajność. W branży marketingu wielopoziomowego takich motywatorów możemy znaleźć wiele. Wśród najważniejszych powinien być lider, a najlepiej cała grupa współpracowników oddziałujących wzajemnie na siebie. Nie zapominajmy również o stawianiu celów, zarówno tych krótko- jak i długoterminowych, których osiąganie jest istotnym bodźcem napędzającym do dalszego działania.
Rodzaje motywacji
Każdy rodzaj motywacji możemy podzielić na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Te zewnętrzne zachodzą, gdy przychodzi do nas przełożony, szef i zleca zadanie poprzez prośbę lub polecenie. Ta motywacja jest skuteczna wówczas, gdy pracownik chce, żeby mu kazano. Zupełnie inny rodzaj motywacji to motywacja wewnętrzna. Można powiedzieć, że zmierza ona w kierunku pasji i fascynacji, ale aby rozbudzić w sobie te odczucia i emocje, w pierwszej kolejności należy dokonać czegoś bardzo trudnego dla większości społeczeństwa, a mianowicie wyjść poza własną strefę komfortu. Dlaczego jest to konieczne? Ponieważ stabilizacja poprzez zamknięcie się w swoim mikroświecie nigdy nie idzie w parze z fascynacją zawodową, rozwojem oraz realizacją osobistą. Faktem jest również to, że kiedy otwieramy się na świat i próbujemy funkcjonować w nowej rzeczywistości, wówczas minimalizujemy ryzyko wypalenia zawodowego. Po raz kolejny nasza praca zamienia się w przygodę i idzie w parze z wewnętrznymi potrzebami i pragnieniami.
Co wówczas osiągamy? Jeśli zaczynamy żyć takim życiem jakim chcemy na prawdę żyć i robimy to co lubimy robić, wówczas realizujemy się w pełni, zarówno prywatnie jak i zawodowo. Wpadamy w pozytywny wir, w którym nasze życie staje się silnym bodźcem popychającym do dalszego rozwoju i pracy. W pewnym momencie zauważamy, że "muszę" zamienia się na "chcę". Faktem jest również to, że wewnętrzną pasją i zaangażowaniem przyciągamy do siebie równie ambitnych i zmotywowanych ludzi. To dlatego nastawienie odgrywa bardzo istotną rolę i znajduje odzwierciedlenie we wszystkich aspektach naszej działalności. Pamiętajmy, że tak samo jak my mamy wpływ na otoczenie, tak rzeczywistość oraz otaczający nas ludzie mają równie wielki wpływ na nas samych. Właśnie dlatego, zamiast kupić większą lodówkę, lepiej jest kupić rower. Dlaczego? Ponieważ jeśli kupimy lodówkę, wówczas będziemy musieli zjeść wszystko co w niej jest, a jak postawimy rower na środku pokoju, to w końcu na niego wsiądziemy i pojedziemy.
Michał Rusek
Ostatnie artykuły tego autora:
KIEDY SPOJRZYSZ W SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ?
Charyzmatyczny lider MLM – Dominik Skoczek – odkrywa przed nami swoją historię
Za mało zarabiamy nie oznacza, że za mało pracujemy
Bagaż doświadczeń – etat, a MLM? Wpisz doświadczenie w CV i osiągnij swój cel!