Zaczynała od działalności w małym pomieszczeniu biurowym, wyposażonym w używane meble. Cały kapitał firmy, to były jej oszczędności w kwocie pięciu tysięcy dolarów. Pierwszym pracownikiem – jej dwudziestoletni syn. Rozpoczęcie funkcjonowania firmy przypadło na 13-go września – piątek, 1963-go roku. Data nie okazała się pechowa. Wręcz przeciwnie – firma prosperuje znakomicie do chwili obecnej.
Los nie oszczędzał Mary Kay Ash w jej życiu. Każdego dnia sama musiała stawiać czoła nowym i trudnym zadaniom. Matka zachęcała ją do tego słowami: "Dasz sobie radę Mary Kay, dasz sobie radę!" Stały się one jej filozofią życia oraz firmy, którą założyła. Inspirują do dziś wiele kobiet do rozpoczęcia tego biznesu i odnoszenia sukcesów.
Mary Kay, zanim utworzyła własną firmę oferującą kosmetyki, przez dwadzieścia pięć lat pracowała w sprzedaży bezpośredniej. Spotykało ją to, co wiele innych kobiet w tamtych latach. Obrazuje to sytuacja z jej życia, w wyniku której zrezygnowała ze stanowiska menadżera ds. szkoleń na kraj. Stało się to w momencie, gdy któryś już raz z rzędu mężczyzna, którego wcześniej wyszkoliła, został awansowany nad nią, otrzymując przy tym dwukrotność jej pensji. Postanowiła napisać książkę, która miała na celu pomóc kobietom osiągnąć rzeczy, których im odmawiano. Zdała sobie jednak sprawę, że tworzy coś więcej niż tylko zbiór życiowych wskazówek dla dyskryminowanych kobiet. Wtedy nakreśliła wizjonerski plan założenia firmy, której misją jest dawanie możliwości, a nie ograniczanie.
„Wyobraziłam sobie firmę, w której każdej kobiecie dajemy szansę odnieść tak wielki sukces, jaki tylko jest w stanie sobie wymarzyć. Przed kobietami odważnymi na tyle, by móc marzyć, stałyby szeroko otwarte drzwi, za którymi czekały by na niemal nieograniczone możliwości rozwoju. Jedynie od nich samych zależałoby, ile w życiu osiągną.”
Tak też się stało. Ponad 34 tysiące kobiet zostało Niezależnymi Dyrektor Sprzedaży. Około pięćset osiągnęło najwyższy poziom – Niezależnej Krajowej Dyrektor Sprzedaży. Ponad sto tysięcy konsultantek od 1969-go roku zakwalifikowało się do korzystania z programu samochodowego lub wybrało opcję rekompensaty tej nagrody w gotówce. Mary Kay Inc. przyznaje swoim konsultantkom w formie nagród motywacyjnych, ponad 50 milionów dolarów rocznie. Z firmą współpracuje prawie dwa miliony osób w ponad trzydziestu krajach. W 2007 roku dochód ze sprzedaży osiągnął 2,4 miliarda dolarów. Firma zatrudnia około 4500 pracowników.
W 1978 roku Dr Norman Vincent Peale wręczył Mary Kay Ash prestiżową nagrodę Horatio Algera. Nagroda ta jest przyznawana Amerykanom, którzy odnieśli sukces pomimo przeciwności losu. W 1994 roku Mary Kay Inc. uzyskała tytuł jednej z "Najbardziej Podziwianych Korporacji w Ameryce" według magazynu Fortune. Firma została ujęta w książce „Największe Historie Sukcesu w Biznesie Wszechczasów wg Forbesa”. Mary Kay Ash jest jedyną wymienioną w niej kobietą. W 1995 roku Mary Kay została pierwszym producentem kosmetyków, któremu przyznano tytuł Star Work Site Agencji na rzecz Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. W 1998 i 2003 roku wyróżniono Mary Kay Inc. za godny naśladowania program bezpieczeństwa i przyznano ponownie certyfikat Star Work Site.
Od 1997-go roku Fundacja Mary Kay przy wsparciu Mary Kay Inc., ufundowała granty na badania naukowe dotyczące leczenia raka u kobiet, w kwocie prawie sześciu milionów dolarów. Od 2000-go roku podarowała ponad jedenaście milionów dolarów na programy zapobiegania przemocy w domu i schronisk dla kobiet. Przekazała sumy kilkudziesięciu tysięcy lub ponad stu tysięcy dolarów wielu organizacjom, zajmujących się pomocą humanitarną oraz ofiarom przemocy domowej. Firma i jej konsultantki pomagają dzieciom i młodzieży w Chinach, Rosji i Kazachstanie.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com