Bez kontaktów nie da się prowadzić interesów. Zanim pozyskamy klientów i współpracowników, potrzebujemy z tymi osobami skontaktować się, znać ich imię i nazwisko, numer telefonu, czasami adres zamieszkania lub adres e-mail. Gdy już wiemy, z kim i gdzie rozmawiać, możemy przedstawić swoją ofertę.
Lista kontaktów jest pierwszą niezbędną rzeczą, potrzebną do rozpoczęcia działania w MLM. Znajdują się na niej znajomi, a także inne osoby, z którymi nawiązaliśmy relację. Taka lista to nasz ciepły rynek. Bezsprzecznie to najlepsi potencjalni klienci. Czy to równie dobrzy potencjalni współpracownicy? Są liderzy, których pierwsza linia składa się w większości ze znajomych i osób z rodziny. Do nich najpierw zwrócili się z propozycją biznesową. Często jednak jest tak, że osoby z najbliższego otoczenia negatywnie reagują na ofertę współpracy. Jednym z głównych powodów jest nasz wizerunek w ich oczach. Jeżeli dotąd nie osiągaliśmy sukcesów zawodowych, finansowych, to dla znajomych i rodziny nie jesteśmy w tej kwestii autorytetem. Oceniają proponowany biznes przez pryzmat naszych dotychczasowych osiągnięć. Jeżeli mieliśmy dotąd własną działalność gospodarczą, kierownicze stanowisko i zarobki wyższe od przeciętnych, wtedy znacznie łatwiej jest ich pozyskać. Warto jednak pamiętać o entuzjazmie. Jeżeli inni go w nas widzą, to będzie się im udzielał. Wtedy nawet brak dotychczasowych sukcesów nie będzie przeszkodą.
Rozmowy z osobami znajdującymi się na liście znajomych, mogą pełnić funkcję… treningów. Nie mając jeszcze doświadczenia i nie będąc dla nich autorytetem w dziedzinie biznesu, prawdopodobnie wynik rozmów nie będzie pozytywny. Natomiast dają one możliwość nauki. Nie można jednak przeprowadzać wiele rozmów, o których z góry wiemy, że nie zakończą się podpisaniem wniosku. To bowiem szybko doprowadzi do osłabienia wiary, entuzjazmu i motywacji do dalszego działania. W początkowym etapie współpracy ważna jest rola lidera. Część rozmów powinna być przeprowadzana z jego udziałem. Poza większą wiedzą i doświadczeniem, jest dla rozmówcy przekonywający również ze względu na własne osiągnięcia. Dla znajomych może być żywym dowodem, że w tym biznesie da się osiągnąć sukces. Jeżeli dotąd takich sukcesów nie mieliśmy, to skutecznie możemy sami rozmawiać z osobami, które poznaliśmy nie dawno, które nie znają naszego stanu majątkowego i nie wiedzą, czy dotąd osiągaliśmy sukcesy, czy też nie.
Na szkoleniach mówi się, że każda osoba jest w stanie sporządzić listę zawierającą przynajmniej sto osób, które zna. Prawie zawsze jest ich więcej. Można je zapisać na papierze lub w pliku arkusza kalkulacyjnego. Ten drugi sposób daje możliwość zmiany zapisanych danych lub segregowania np. według miejsca zamieszkania. Niezbędne informacje to imię i nazwisko, numer telefonu, miasto. Od razu warto przewidzieć rubryki na zapisanie daty pierwszej rozmowy, jej efektów, daty ewentualnego, kolejnego spotkania. Czasami bywa, że dana osoba jest wstępnie zainteresowana, ale do tematu może powrócić np. za dwa miesiące. Przy dużej ilości spotkań pamięć może okazać się zawodna. Z tego też względu do pracy z listą potrzebny jest także kalendarz.
Doskonałym źródłem informacji o znanych nam osobach jest telefon komórkowy. Wystarczy przepisać zawarte w nim dane. Pomocne w sporządzeniu listy, przypominaniu sobie osób i nazwisk, jest zapisywanie ich według kategorii: osoby ze szkoły podstawowej, studiów, poznane w miejscach pracy, wyjazdach wakacyjnych, na kursach, przy uprawianiu hobby itd. Warto też wpisać osoby, z którymi nie mamy jeszcze relacji, ale stale się z nimi spotykamy, np. ekspedientki w sklepie. Nie należy przy tym odrzucać części osób uznając, że nie wejdą do biznesu. Nie można podejmować decyzji za innych. Często bywa tak, że pewniacy nie rozpoczynają współpracy, a podpisują umowy i prężnie działają osoby, po których tego się nie spodziewaliśmy.
Co robić, gdy już skontaktujemy się ze wszystkimi osobami z listy? Ciągle poznajemy nowych ludzi i ich warto od razu na nią wpisywać. Zwykle jest ich jednak zbyt mało, aby nadal prężnie rozwijać biznes. Z tego powodu należy szukać nowych kontaktów. Dobrą okazją do poznawania większej liczby osób, a do tego wartościowych pod względem rozwoju struktury, są ogólnodostępne szkolenia. Wartościowe relacje nawiązuje się również tam, gdzie są inni ludzie realizujący te same, co my, pasje i zainteresowania. Na płaszczyźnie biznesowej istotnym źródłem kontaktów są spotkania networkingowe. Wręcz nieograniczone zasoby w tym względzie posiada Internet. Jednak, aby efektywnie skorzystać z nich, działać za jego pośrednictwem należy w sposób profesjonalny.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com