Jak ten czas leci, dopiero był Nowy Rok, a tu już minęło sześć miesięcy. 30 czerwca, to znakomity moment na podsumowanie tego, co było najciekawsze, najbardziej popularne lub najczęściej komentowane w naszym portalu w okresie od stycznia do chwili obecnej. Z każdego miesiąca wybrałem tekst, który z tego, czy innego powodu zasługuje na wyróżnienie i przypomnienie. Zacznę nietypowo, bo od końca, czyli od czerwca.
Czerwiec
Mój typ w czerwcu, to artykuł Daniela Kubacha pt. „EURO 2012 A BIZNES MLM” – ciekawie opracowany i na czas przygotowany zbiór cennych wskazówek dotyczących tego, jak i z kim można by na Euro zarobić. Autor tekstu słusznie zauważa, że tak wielka impreza sportowa przyciąga zainteresowanie bardzo wielu ludzi z przeróżnych stron Świata, ściągając dziesiątki tysięcy osób, którzy na żywo chcą świętować sukcesy reprezentacji swoich krajów lub ewentualnie wzajemnie się pocieszać, jeśli coś pójdzie nie tak. Daniel Kubach pisze: „Zauważ jakie mamy atuty. W jednym miejscu będziesz miał ludzi z całej Europy. Przedsiębiorczych, otwartych na świat, możesz się z nimi spotkać, napić piwa, zrobić dobre wrażenie, a co najważniejsze wziąć do nich kontakt, który możliwe, że w przyszłości wykorzystasz do budowy Twojej struktury”. Oczywiście nie chodzi o to, aby od razu, na miejscu rekrutować współpracowników, ale żeby korzystać z nadarzającej się znakomitej okazji do nawiązania nowych kontaktów, które z czasem mogą się przecież zamienić we wzajemnie korzystną wymianę i współpracę. Jeśli chcesz powrócić do tego tekstu to kliknij na poniższy link:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/euro_2012_a_biznes
W tym miesiącu na szczególną uwagę zasługuje moim zdaniem artykuł Karoliny Kowalskiej-Żyłki pt. „SZTUKA INWESTOWANIA W SZTUKĘ”. W naszym portalu bardzo wiele miejsca poświęcamy sprawom związanym z inwestowaniem, ale ten tekst jest inny – pokazuje, jak ciekawym i jednocześnie intratnym zajęciem może być lokowanie kapitału w dzieła sztuki. Autorka przedstawia precyzyjne dane na poparcie swoich tez, przytaczając między innymi procentowe wzrosty obrotów na rynku sztuki oraz przykłady podmiotów, które na tym polu odnoszą olbrzymie sukcesy. Karolina Kowalska-Żyłka pisze między innymi: „Sotheby’s ma obroty 3,3 miliarda dolarów rocznie, zaś cały rynek polski jest wart około 300 mln złotych. W 2010 roku obroty rynku aukcyjnego wyniosły 36 mln zł, a dane za pierwsze cztery miesiące 2011 (charakteryzujące się mniejszą ilością aukcji) pokazały sprzedaż w wysokości 10,3 mln zł, co daje wynik na koniec 2011 roku ok. 45-50 mln zł, a więc nawet o 40 proc. więcej od ubiegłorocznego (szacunki Abbey House)”. Wartością dodaną artykułu są towarzyszące mu wykresy i tabela z danymi, które unaoczniają czytelnikom trendy na światowym rynku dzieł sztuki. Wszystkim zainteresowanym polecam lekturę tego tekstu:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/sztuka_inwestowania
W kwietniu rozpoczęliśmy publikację naszego minicyklu pt. „KOBIETY W MLM PISZĄ BLOGI”, którego autorką jest Katarzyna Stec. W siedmiu kolejnych artykułach przedstawiliśmy siedem aktywnych pań działających w polskim MLM, które właśnie za pośrednictwem bloga dzielą się swoim doświadczeniem, wiedzą, spostrzeżeniami i umiejętnościami. Wielką zaletą blogów jest to, że czytelnicy mają do nich nieograniczony dostęp wtedy, kiedy chcą i mogą całymi garściami korzystać z bazy wiedzy zgromadzonej przez danego autora czy autorkę. Ideą minicyklu było wskazanie najbardziej wartościowych i najciekawszych naszym zdaniem blogów prowadzonych przez kobiety. W publikacji inaugurującej serię autorka napisała między innymi: „Prowadzenie bloga eksperckiego jest niezwykle istotne z biznesowego punktu widzenia. Blog stanowi bowiem coraz potężniejsze narzędzie komunikacji, chyba że prowadzimy tzw. blog- monolog, w którym jedynie uzewnętrzniamy siebie. Jeśli zaś stawiamy na dzielenie się w ten sposób wiedzą z innymi, to konieczna jest interakcja z użytkownikami. A dialogu nie będzie, jeśli świat nie usłyszy o naszym blogu. Jakie blogi prowadzą kobiety w MLM? Wachlarz tematów, które poruszają, jest naprawdę spory. Nie da się jednak ukryć, że palmę pierwszeństwa w blogowej tematyce dzierży niepodzielnie właśnie MLM i rozmaite biznesy. Reszta jest jakby obok.” Właśnie to dzielenie się i chęć krzewienia wiedzy czy umiejętności są znakiem szczególnym i wyróżnikiem zaprezentowanych przez Katarzynę Stec blogów. Polecam lekturę wszystkich artykułów z tego cyklu, podając link do pierwszego z nich:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/kobiety_w_mlm_pisza_blogi%2C_cz.1
Na szczególną uwagę w tym miesiącu zasługuje tekst popierający stałe edukowanie się i dbałość o podnoszenie kwalifikacji i kompetencji ze szczególnym uwzględnieniem edukacji finansowej. Mam tu na myśli artykuł Michała Kidzińskiego pt. „CZY EDUKACJA FINANSOWA JEST WAŻNA W MLM-IE?”. Autor szczerze przyznaje na samym początku tekstu, że do tego tematu zbyt dużej wagi do pewnego czasu nie przywiązywał, następnie stwierdza kategorycznie, że nie miał racji i później podaje liczne argumenty na poparcie swojego stanowiska. Wartością tej publikacji jest właśnie to, że autor podaje nam swój własny przykład, udowadniając, że osobiście w sposób praktyczny zetknął się z tematem, który teraz nam przedstawia. Michał Kidziński pisze miedzy innymi: „Myliłem się i to bardzo. Finansowa edukacja potrzebna jest również w tym biznesie z jednego, głównego powodu. Bez niej sami się ograniczamy a ograniczanie się prowadzi przeważnie do problemów i jest to bardzo dobrze widoczne m.in. w MLM-ie. Większość ludzi bowiem podchodzi do tego biznesu tak, że nie chcą słyszeć o innych formach generowania dochodu, skoro budują swoją organizację. Wiele jest również takich osób, które mają lub miały duże struktury i „fajny” dochód, ale nie rozumieją, że jedno źródło dochodu to za mało w każdym biznesie. To między innymi tacy właśnie ludzie mieli za złe Dexter'owi Yager'owi, że stworzył on własny system szkolenia, gdzie sprzedawał książki i szkolenia.” W konkluzji swojego artykułu autor stwierdza, że wiedza finansowa jest ważna dlatego, że dzięki niej możemy dużo korzystniej i zwyczajnie sensowniej rozporządzać swoimi zasobami. Dla zainteresowanych przeczytaniem całego artykułu podaję link:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/czy_edukacja_finansowa_jest
W tym roku luty był nieco dłuższy, niż zwykle i choć dla naszego portalu nie miało to większego znaczenia, to już wielkie znaczenie miał dla nas debiut naszej nowej autorki – Magdy Urbanek-Hudziak. Właśnie jej tekst zasłużył moim zdaniem na wyróżnienie w drugim miesiącu nowego roku. Publikacja pt. „TOASTMASTERS – PRAWDOPODOBNIE NAJLEPSZA SZKOŁA LIDERÓW MLM NA ŚWIECIE”, to umiejętnie i bardzo przejrzyście napisany artykuł o mistrzach toastów, czyli ludziach zainteresowanych podnoszeniem kompetencji w zakresie komunikacji i przywództwa. To bardzo ciekawa organizacja, dzięki której liderzy zainteresowani podnoszeniem własnych kompetencji mogą nauczyć się słuchać, krytycznie myśleć i sprawnie udzielać informacji zwrotnej. Magda Urbanek-Hudziak pisze między innymi: „W klubie Toastmasters członkowie mają możliwość pełnienia wybranych ról, czyli tych, w których chcą się rozwinąć. Każda rola podlega ewaluacji i trzeba podkreślić, że jest to szczególny rodzaj oceny. Członkowie otrzymują bowiem informację zwrotną od wszystkich uczestników spotkania (a więc tych bardziej doświadczonych), a nie tylko od jednego eksperta – szkoleniowca. Oznacza to, ze jeśli wśród uczestników znajdują się ludzie z różnych biznesów, to członek ma niepowtarzalną szansę dowiedzieć się, jak jest postrzegany przez różne środowiska. Jest to niebywały feedback, ponieważ ludzie, którym liderzy będą proponować współpracę w MLM też będą pochodzić z różnych społeczności, mieć różne zawody, zainteresowania, światopoglądy.” Artykuł o mistrzach toastów jest kolejnym, świetnym przykładem na to, jak skutecznie i jednocześnie przyjemnie można się rozwijać w gronie osób, którym przyświecają podobne do naszych cele i od których możemy się czegoś nowego dowiedzieć i nauczyć. Polecam wszystkim, którzy stawiają na samorozwój:
Początek roku to czas niskich temperatur i częstych zawiei oraz zamieci. O wysoką temperaturę w Rankingu zadbał w tamtym czasie autor artykułu pt. „DZIWKI MARKETINGOWE CZY ŁOWCY OKAZJI?” Tak się składa, że jest nim ta sama osoba, która otworzyła dzisiejsze zestawienie, czyli Daniel Kubach. W swojej publikacji autor poruszył niezmiernie ważną sprawę, jaką jest częściej lub rzadziej, ale raczej częściej, niż rzadziej praktykowane zmienianie barw klubowych przez dystrybutorów MLM. Problem ten – tak, tak, dla niektórych firm jest to już naprawdę problem – dotyczy wszystkich podmiotów obecnych na rynku bez wyjątku. Nawet jeśli dana firma nie ma z tym problemem do czynienia, to sytuacja ta może się zawsze zmienić. Daniel Kubach w swoim artykule zauważa: „Dystrybutorzy, których z firmą wiążą tylko relacje partnerstwa biznesowego, nieuwiązani żadną obwarowaną warunkami umową o pracę – mają dużą swobodę wyboru swojego partnera biznesowego. Tak też często się dzieje. Specyfika branży MLM opiera się na współpracy firmy oferującej swoje produkty z dystrybutorami odpowiedzialnymi nie tylko za sprzedaż, ale również za budowanie całej sieci tej sprzedaży. W ten sposób zarabiają oni na prowizjach ze sprzedaży oraz na „nadprowizjach” związanych z tworzoną siecią sprzedażową. Taka forma relacji między firmą a dystrybutorem stwarza możliwości szukania lepszych rozwiązań dla dystrybutora.” Dalej autor dokonuje swego rodzaju podziału dystrybutorów na „dziwki marketingowe” oraz „osoby, które również zmieniają firmy, ale robią to w sposób przemyślany”, wyjaśniając oczywiście różnice pomiędzy jednym, a drugim rodzajem sprzedawców. Kto chce zgłębić tę tematykę, tego odsyłam do pełnej wersji tekstu:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/dziwki_marketingowe
Oczywiście w naszym portalu jest całe mnóstwo artykułów, wywiadów i innych publikacji, które bez wątpienia warte są rekomendacji. Ja wybrałem te, które na przypomnienie zasługują w sposób szczególny. Zachęcam do poszukiwań i typowania własnych faworytów oraz do ich nagradzania poprzez facebookowe „Lajki” – każdy głos jest ważny i każdy się dla nas liczy! A już jutro niespodzianka w naszym portalu – zapowiedź publikacji, które ukażą się w lipcu! Polecam i zapraszam!
Marek Łuszczki