Są firmy MLM, których produkty kosztują kilkaset złotych i więcej. Mają swoich klientów, a ich współpracownicy rozbudowują struktury. Jednak najbardziej dynamicznie rozwijają się te, których produkty są w niższych cenach. Jeszcze lepiej, gdy używa się je na co dzień i są szybko rotujące. Firmą, która posiada te atuty jest Betterware.
W Polsce działa od pięciu lat, jednak jej historia jest znacznie dłuższa. Została założona w Londynie w 1928 roku. Już wtedy dystrybucja produktów odbywała się w systemie sprzedaży bezpośredniej. W ofercie znajdowały się sprzęty gospodarstwa domowego i środki czystości, które firma proponuje do dziś. Przyjęty model sprzedaży okazał się bardzo skuteczny. W latach sześćdziesiątych Betterware została uznana za jednego z sześciu wiodących dostawców w branży gospodarstwa domowego. Następnym etapem rozwoju było utworzenie sieci oddziałów we Francji, Hiszpanii, Niemczech i Australii. W latach dziewięćdziesiątych wartość udziałów spółki wzrosła tak znacząco, że znalazła się ona na liście pięciuset najlepszych firm według Financial Times. Obecnie z produktów firmy korzysta ponad siedem milionów klientów w Europie, Ameryce Środkowej, Australii i Azji.
Ceny prawie wszystkich wyrobów mieszczą się w przedziale od kilku do pięćdziesięciu złotych. To sprawia, że produkty dostępne są dla każdego. Głównym narzędziem pracy dystrybutorów jest zmieniający się co miesiąc katalog. Bardzo ułatwia sprzedaż – wystarczy go rozdać. Marża, stanowiąca różnicę między ceną zakupu w firmie, a ceną katalogową, wynosi trzydzieści procent. Kilka razy w roku rejestracja w firmie kosztuje tylko 1 zł. Dla nowych osób czekają prezenty w postaci kilku darmowych produktów, które można uzyskać realizując program Łatwy Start. Również pozostali dystrybutorzy mogą korzystać z częstych akcji promocyjnych oraz wyprzedaży.
Jednym z największych atutów Betterware jest możliwość zwrotu każdego produktu bez podania przyczyny, nawet po rozpakowaniu i używaniu. Klient ma na to czternaście dni, a dystrybutor kolejne czternaście. To ważne, bo nie wszystkim odpowiada każdy produkt. Choć w katalogu są zdjęcia, przedstawione parametry, takie jak np. wymiary, to nie zawsze na ich podstawie klient może ocenić, czy dany produkt jest dla niego korzystny. Do największych zalet firmy należy plan marketingowy. Podobny jest do tych planów, które mają najbardziej znane firmy MLM w Polsce. Na ich tle wyróżnia się dużą zyskownością w relacji do obrotu. Łatwo to porównać, biorąc pod uwagę, jaki trzeba wykonać obrót, przeliczając punkty na złotówki, aby osiągnąć określony próg procentowy. Liderzy Betterware mają dostęp do programu samochodowego. Jego zaletą jest możliwość, w ramach przyznanej kwoty, otrzymania finansowania leasingu na auto dowolnej marki.
Tomek Nawrot