Wielu początkujących w biznesie MLM, obserwując swoich liderów, sponsorów zastanawia się, jak oni to robią, że przyciągają do siebie ludzi, że wzbudzają ich zaufanie i sympatię. Jak to robią, że budują zespoły składające się z ludzi, chętnie pracują na własne, ale i też lidera wypłaty. Pozostają wierni liderowi, a więc i firmie, z którą się związał.
Inni zaczynają od teorii. Współcześnie dotarcie do wartościowych publikacji jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Poza literaturą są jeszcze szkolenia, kursy – na żywo i online. Często jednak zaliczanie kolejnych kursów (na których oferowana jest głównie teoria) nie czyni z ludzi liderów, a sukces w biznesie MLM pozostaje ciągle jedynie marzeniem. Dlaczego?
Trenerzy rozwoju osobistego zachęcają, aby każdą nowo zdobytą wiedzę starać się wykorzystać w praktyce, bo tylko wtedy można mówić o rozwinięciu umiejętności. Często ulegamy złudzeniu, że wiedza o tym, jak coś należy zrobić jest równoznaczna z tym, że potrafimy to zrobić. Sztandarowym przykładem jest stopień opanowania języka obcego, który na etapie uczenia się znacznie lepiej rozumiemy (znajomość bierna) niż sami potrafimy użyć (znajomość czynna). Podobnie z umiejętnością przywództwa. Po przebytym szkoleniu może nam się wydawać, że “teraz już wiemy, jak należy z ludźmi rozmawiać”, ale gdy przychodzi co do czego, okazuje się, że jednak czegoś brakuje… Czego? Doświadczenia oczywiście.
Ponieważ potrzeba jest matką wynalazków, ludzie biznesu już dawno stworzyli takie miejsce. W 1924 roku w Kalifornii powstał pierwszy klub Toastmasters (mistrzowie toastów), zrzeszający ludzi zainteresowanych podnoszeniem kompetencji w zakresie komunikacji i przywództwa.
Przykładowe umiejętności, nad którymi można pracować w klubie:
Słuchanie – umiejętność będąca niezbędną cechą dobrego lidera, zwłaszcza w branży MLM. Jest kluczowym elementem badania potrzeb, które stanowi bazę każdej prezentacji biznesowej. Odgrywa też ważną rolę w budowaniu zespołu. Lider jako osoba dobrze poinformowana musi mieć zawsze otwarte uszy.
Krytyczne myślenie – lider jest osobą, która zbiera informacje, a następnie je analizuje i interpretuje. Logiczne myślenie i wyciąganie wniosków znacznie ułatwia podejmowanie decyzji, dobrych decyzji. W MLM to lider jako pierwszy bierze pod lupę plan marketingowy i analizuje system prowizyjny, zanim podzieli się nim z zespołem. To od jego umiejętnego zaprezentowania korzyści może zależeć zainteresowanie współpracą.
Udzielanie informacji zwrotnej – element przywództwa wciąż jeszcze nie doceniany przez wielu liderów w Polsce. Trzeba pamiętać, że nikt nie jest jasnowidzem żeby wiedzieć, co na temat wykonania zadania sądzi przełożony. Niektórzy z nich celowo nie chwalą swojego zespołu “żeby nie osiadł na laurach, nie popadł w samouwielbienie” itp, a więc z lęku przed demotywacją. Oszczędzają też opinii krytycznych…z tej samej obawy (żeby nie zniechęcać zespołu do podejmowania kolejnych wyzwań). Tymczasem członkowie zespołu muszą wiedzieć co robią prawidłowo, a czego nie i jak mogą ulepszyć swoje działania – i takiej informacji powinien udzielać dobry lider.
Umiejętność zwracania uwagi w sposób nie krzywdzący (konstruktywna krytyka) jest ponadto umiejętnością, która znajduje szerokie zastosowanie także poza biznesem, więc warto ją opanować.
Zarządzanie czasem – absolutnie podstawowa umiejętność każdego lidera. Od dobrego rozplanowania działań w czasie będzie zależała efektywność w branży MLM. Lider jest sobie “sterem, żeglarzem i okrętem”, co oznacza, że nikt inny nie będzie mu w stanie zorganizować jego własnego kalendarza. Skuteczne zarządzanie czasem wyraża się też w szacunku dla klientów i członków zespołu. Jeśli zapowiemy, że przeprowadzimy prezentację w 15 minut, dotrzymujmy słowa.
Planowanie i wdrażanie – plan wyznacza kierunek działań dla lidera i zespołu. To tu jest miejsce na cele krótko- i długoterminowe, techniki i strategie na ich realizację oraz terminy. W MLM pracuje się zespołowo, jednak to na liderze spoczywa odpowiedzialność za weryfikację planu i jego korektę w razie potrzeby, aby cel został osiągnięty. Gdy zespół skupia się na najbliższym zadaniu, lider musi ogarniać cały projekt. Ponadto umożliwienie zespołowi współtworzenia planu wzmacnia zaangażowanie i poczucie uczestnictwa.
Organizowanie i delegowanie – temu elementowi warto poświęcić kilka zdań, gdyż nierzadko jest słabo rozumiany. Lider musi rozumieć, że na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za organizację zespołu i zapewnienie mu struktury do działania. Wszystkie możliwe zadania powinien delegować, a zajmować się tylko finalizowaniem tych, w których jako jedyny ma wiedzę. Rozłożenie zadań na członków pozwoli mu skupić się na własnych zadaniach i nie dopuści do sytuacji, w której niesamodzielny zespół “wejdzie mu na głowę”. W MLM bywa, że sponsorzy udzielają zbyt dużego wsparcia nowym współpracownikom i uzależniają ich sukcesy od własnej pomocy (której nie są w stanie udzielać na dłuższą metę).
Motywowanie ludzi – w przypadku wynagrodzenia prowizyjnego, jak w biznesie MLM, ludzie motywują się niejako automatycznie. “Popracuję – będzie wypłata, nie popracuję – nie będzie”. Jest to znaczna przewaga nad pracą etatową. Jednak niektórzy ludzie mają problemy z utrzymaniem motywacji, lepiej działają, gdy ktoś stoi nad nimi z batem i zachęca.
Lider musi umieć motywować się sam i dodatkowo cały swój zespół. Ma do dyspozycji narzędzia motywacji pozafinansowej, może dorzucić też bonus materialny. Celem motywowania jest utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania zespołu w realizację wspólnych celów.
Budowanie zespołu – zespół to więcej niż suma poszczególnych elementów (członków). Jeśli lider potrafi zlokalizować mocne strony poszczególnych członków i wykorzystać ich potencjał, szybko poprowadzi zespół do zwycięstwa. MLM w całości składa się z zespołów, więc kooperacja to podstawa.
Przemawianie publiczne – a w nim takie elementy jak przełamywanie tremy, praca nad strukturą wypowiedzi, modulacją głosu, mową ciała, przekazywaniem intencji przemowy (np. inspirowanie czy informowanie), konstruowanie prezentacji.
Dla liderów MLM spotkania Toastmasters wnoszą jeszcze jedną wartość. Przedstawiciele marketingu sieciowego nie muszą zamykać się we własnym gronie branżowym (uczestnictwo jedynie w szkoleniach wewnętrznych firm MLM), ale przyłączając się do kręgów biznesu tradycyjnego, zdobywają większe doświadczenie i zyskują lepsze rozpoznanie rynku. To istotna kwestia również w długofalowym budowaniu wizerunku branży MLM, wiadomo przecież że wciąż mało pozytywnego. Liderzy MLM, którzy celowo odcinają się od ludzi działających w biznesie tradycyjnym, zamykają sobie drogę do “równouprawnienia” obu rodzajów biznesu. A przecież networkowcom chodzi o to, by być postrzeganym jak wszyscy inni przedsiębiorcy.
Magda Urbanek-Hudziak
Magda Urbanek-Hudziak, absolwentka psychologii (specjalność psychologia menedżerska), od 5 lat doradza liderom branży MLM w zakresie marketingu, szkoleń i PR. Prywatnie entuzjastka rozwoju osobistego oraz nauki przez całe życie. Od 2010 aktywny członek klubu Silesia Toastmasters.
—————–
Toastmasters (wolne tłum. mistrzowie toastów) – organizacja non-profit zrzeszająca ludzi zainteresowanych podnoszeniem kompetencji w zakresie komunikacji i przywództwa.
Do chwili obecnej na świecie jest zarejestrowanych już 12 500 klubów w 113 krajach świata skupiających prawie 260 000 członków, w tym wielu liderów MLM.
W Polsce działają kluby w największych miastach kraju: w Warszawie, Gdańsku, Toruniu, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Bydgoszczy i Szczecinie. Znajdź klub najbliżej siebie: www.toastmasters.org