O przyszłości sektora sprzedaży bezpośredniej dyskutowali w Warszawie uczestnicy pierwszej, dorocznej Konferencji Okrągłego Stołu, która odbyła się wczoraj w Warszawie. Inicjatorami i organizatorami spotkania były Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej PSSB i Seldia – Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Udział w konferencji wzięło ponad sto osób – przedstawicieli firm członkowskich obu organizacji oraz zaproszeni goście. Spotkanie honorowym patronatem objął wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.
Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw konsumentów była tematem pierwszego panelu Konferencji Okrągłego Stołu „Przyszłość Sprzedaży Bezpośredniej”. O nowych regulacjach dyskutowali przedstawiciele branży czyli osoby związane bezpośrednio z sektorem sprzedaży bezpośredniej, a także reprezentanci instytucji rządowych – Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i rzecznicy nabywców – członkowie Europejskiego Centrum Konsumentów. Nowa unijna dyrektywa o prawach konsumenta w znacznej mierze zaostrza rygory i obowiązki firm dystrybuujących produkty w systemie sprzedaży bezpośredniej, co może wpłynąć na obniżenie się opłacalności prowadzenia tego typu działalności, podnosili w swoich wystąpieniach przedstawiciele branży. Z kolei reprezentanci strony rządowej, która będzie zajmować się implementacją europejskiego prawa na grunt polski uspokajali, że nic nie jest jeszcze ostatecznie przesądzone ponieważ dyrektywa znajduje się w fazie społecznych konsultacji, co może wpłynąć na jej końcowe rozstrzygnięcia. Przedstawiciel ECK zwrócił uwagę na konieczność standaryzacji procedur na terenie całej wspólnoty, dzięki czemu dokonywanie zakupów w systemie DS będzie łatwiejsze nawet na duże odległości pomiędzy klientami i firmami z różnych państw Unii Europejskiej.
Kolejnym tematem spotkania była kwestia samoregulacji w sektorze Direct Selling. W tym panelu głos zabierali między innymi przedstawiciele branży reklamowej, którzy mówili o etycznych i społecznych aspektach prowadzenia kampanii promocyjnych i reklamowych usług czy produktów. Paneliści uczestniczący w tej dyskusji zwracali szczególną uwagę na to, że przemyślane i mądre samoregulacje ułatwiają prowadzenie działalności biznesowej. Przede wszystkim oszczędzają czas, jaki mógłby być zmarnotrawiony na procesach sądowych, które klienci wytaczaliby firmom, jeśli te nie miałyby wdrożonych takich wewnętrznych samoregulacji. Ostatnim, ale bardzo ważnym panelem konferencji było wykorzystanie mediów społecznościowych w sektorze sprzedaży bezpośredniej oraz rosnąca rola kobiet w tej branży.
Gościem specjalnym konferencji była Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, której zdaniem znaczenie obecności kobiet w sektorze DS i MLM będzie w Polsce rosło z co najmniej dwóch powodów – po pierwsze z powodu elastyczności pracy w tej branży, co daje możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi, a po drugie z powodu rosnącego zainteresowania samym sektorem ze strony klientów, co wpływa na podniesienie się poziomu opłacalności prowadzenia tego rodzaju biznesu.
Konferencję Okrągłego Stołu „Przyszłość Sprzedaży Bezpośredniej” zwołały wspólnie Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej Seldia i Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej PSSB – organizacja, która stawia sobie za cel między innymi edukowanie społeczeństwa w obszarze tematyki związanej z sektorem DS, jak również monitorowanie zmian w prawie, które dotyczą tego sektora i mają na niego wpływ. Stowarzyszenie chce też integrować branżę i dbać o jej pozytywny wizerunek i coraz lepszy PR. Obecnie do organizacji należy 20 wiodących firm sektora sprzedaży bezpośredniej. Warunkiem umożliwiającym wstąpienie do organizacji jest niepodważalna reputacja danej firmy, jej rzetelność i solidność. Przed przyjęciem nowego członka w swoje szeregi przedstawiciele PSSB skrupulatnie sprawdzają firmę pod kątem jej podejścia do takich kwestii, jak jakość obsługi i uczciwość wobec klientów oraz dystrybutorów. Jedną z ważniejszych korzyści, jakie wynikają z przynależności do stowarzyszenia, jest dostęp do pełnej wersji raportów z badań rynku, jakie PSSB i Seldia przeprowadzają regularnie na swoje potrzeby. Dzięki tym badaniom firmy wiedzą więcej o tendencjach i trendach na rynkach, na których działają lub na które chcą wejść. Do PSSB należą między innymi Avon – członek założyciel, Oriflame, Herbalife, AmWay i DLF.
Marek Łuszczki