Współczesny lider w Marketingu Sieciowym, to skuteczny i charyzmatyczny przywódca. To wytrawny kierowca, który na pokład swojego autobusu zabiera właściwych ludzi!
Ludzie decydują się na współpracę z firmą z powodu człowieka i również z powodu człowieka z tej współpracy rezygnują. Powinieneś pamiętać o tym, że przywództwo w sprzedaży bezpośredniej jest inne niż w tzw. tradycyjnym biznesie. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż sieci sprzedaży tworzone przez liderów współpracujących z firmami MLM, to organizacje nieformalne. W formalnej organizacji bardzo często przywódcy stosują różnego rodzaju narzędzia wpływu, by zwiększyć efektywność pracy swoich współpracowników.
Firmy wypracowują standardy i opisy stanowisk pracy. Jeżeli skuteczniej pracujesz, możesz liczyć na podwyżkę. Jeżeli osiągasz słabe wyniki, może grozić ci degradacja i utrata przywilejów, którymi obudowane jest twoje stanowisko. W sieci jest inaczej. Na szkoleniach, które prowadzę, przedstawiam różnice między przywództwem formalnym i nieformalnym za pomocą dwóch rekwizytów: sznurka i wskaźnika. Aby pokazać te różnice kładę obydwa rekwizyty na podłodze i proszę któregoś z uczestników szkolenia o wprawienie w ruch każdego przedmiotu, poprzez popchnięcie jego końca. Jak zapewne się domyślasz, wskaźnik bez trudu można przesunąć, popychając go. A sznurek? Z tym rekwizytem jest dużo gorzej. Zaczyna rozchodzić się na boki.
Podobnie jest z przywództwem w marketingu sieciowym. Jeżeli spróbujesz wpływać na ludzi poprzez wywieranie na nich nacisku, możesz być pewien, że uzyskasz podobny efekt, jak w przypadku mojego eksperymentu ze sznurkiem. Mądry i skuteczny lider wie, że jeżeli chce wprawić sznurek w ruch, musi pociągnąć go, chwytając początek. Przywódca w sprzedaży bezpośredniej, to silny i cieszący się autorytetem człowiek, który zawsze stoi z przodu. Wyznacza kierunek i tempo rozwoju zespołu. Pracuje w taki sposób, że jego współpracownicy podążają za nim niejako naturalnie. Jest wielki. Ale swoją wielkość buduje poprzez to, że inni przy nim czują się wielcy! Twoje zdolności przywódcze determinują twój poziom efektywności i miejsce w strukturze.
Marketing sieciowy polega na nieustannym szukaniu nowych kandydatów do zespołu. Jeżeli jednak myślisz o zdobyciu najwyższych poziomów planu marketingowego, powinieneś opanować jeszcze jedną umiejętność. Znajdowania wśród znalezionych. Skuteczny lider, to człowiek, który dokładnie wie, jakich pasażerów chce zaprosić na pokład swojego autobusu! Posiada również wiedzę i odwagę do pozostawienia na przystanku tych, z którymi nie zamierza kontynuować podróży! Taki przywódca powie: „Słuchajcie, tak naprawdę nie wiem, dokąd powinniśmy jechać tym autobusem. Ale co do jednego jestem przekonany! Jeśli wsiądą do niego odpowiedni ludzie i zajmą odpowiednie miejsca, a niewłaściwi z niego wysiądą, to wspólnie na pewno wymyślimy, jak dotrzeć do jakiegoś wspaniałego miejsca!”
Przywódcy w marketingu sieciowym powinni znać trzy podstawowe prawdy:
1. Wiedza i świadomość tego z kim chcą pracować, zamiast tego, co chcą osiągnąć.
2. Taki światopogląd sprawia, ze łatwiej jest im dostosować się do zmian, które zachodzą w otoczeniu. Ale co powinien zrobić przywódca, kiedy do autobusu wsiadają ludzie, którzy chcą dotrzeć w konkretne miejsce, a po kilkunastu kilometrach musisz zatrzymać autobus, ponieważ stwierdzasz, że zmierzasz w niewłaściwym kierunku? Pojawia się problem. Jeżeli ludzie wsiadają do autobusu ze względu na towarzystwo, to o wiele łatwiej jest zmienić cel podróży już w czasie jazdy. Większość z nich powie: ”W porządku. I tak wsiadłem do tego autobusu, ze względu na tych, którzy już tu byli. Jeśli musimy pojechać gdzie indziej, aby zdobyć wspólnie coś więcej, to ja nie mam nic przeciwko temu”.
3. Jeśli w autobusie siedzą właściwi ludzie, znika problem tego, jak ich motywować i jak nimi kierować. Odpowiedni ludzie nie wymagają ścisłej kontroli i dodatkowej zachęty, ponieważ sami odczuwają wewnętrzną potrzebę dążenia do jak najlepszych wyników i tworzenia rzeczy wielkich!
4. Jeżeli masz na pokładzie nieodpowiednich ludzi, nie ma znaczenia czy podążasz we właściwym kierunku, bo i tak nie stworzysz sprawnie działającej sieci sprzedaży i w konsekwencji utkniesz gdzieś na pustyni albo w innym niebezpiecznym miejscu.
Życząc ci szczęśliwej podróży do celu, w towarzystwie właściwych ludzi, pragnę ofiarować ci krótki, ale wysoce kaloryczny kurs, który dla mnie jest kwintesencją przywództwa.
Krótki kurs przywództwa:
Sześć najważniejszych słów: „Z przykrością przyznaję, że popełniłem błąd.”
Pięć najważniejszych słów: „Jestem z ciebie bardzo dumny.”
Cztery najważniejsze słowa: „Jaka jest twoja opinia?”
Trzy najważniejsze słowa: „Bardzo cię proszę.”
Dwa najważniejsze słowa: „Dziękuję ci.”
Jedno najważniejsze słowo: „My.”
I ostatnie, najmniej ważne słowo: „Ja.”
Bernard Jastrzębski