Z kim chciałbyś współpracować w biznesie? Po czym poznajesz, że jest to właściwa osoba? Najlepiej mówią o tym osiągnięcia, profesjonalizm, wiedza i doświadczenie. Jednak pierwsze wrażenie budowane jest poprzez inne czynniki: wygląd, mowę ciała, brzmienie głosu. A przecież to pierwsza rozmowa z potencjalnym dystrybutorem przesądza o tym czy zechce umówić się na kolejne spotkanie lub czy od razu zdecyduje się na współpracę.
Dobrze znany jest eksperyment przeprowadzony na przejściu dla pieszych. Gdy na czerwonym świetle przechodziła osoba wizualnie zaniedbana, kiepsko ubrana, nikt za nią nie szedł. Przejście osoby zadbanej i ubranej w garnitur spowodowało, że poszła za nią większość oczekujących na zielone światło. To pokazuje, że dobry ubiór, profesjonalny wizerunek, mocno oddziałują na innych ludzi. Budzą w nich przekonanie, że osoba jest fachowcem, ekspertem, z którym warto współpracować.
Wygląd ma znaczenie nie tylko na samym początku, ale również w trakcie prowadzenia biznesu. Spotykając się ze swoimi liderami w celach towarzyskich, można ubierać się dowolnie. Ale organizując szkolenie z ich udziałem, należy mieć już na sobie garnitur. To, jak się jest ubranym, ma również wpływ na samego lidera, na jego postrzeganie siebie i tym samym na sposób wysławiania się i mowę ciała. Dlatego szkoleniowcy zalecają, aby nawet biznesowe rozmowy telefoniczne przeprowadzać w garniturze.
Interesującą zależność przedstawił w jednej ze swoich książek Brian Tracy. Pewnemu handlowcowi, któremu się nie wiodło, zalecił przycięcie włosów – a miał bardzo długie. To znacznie zwiększyło jego efektywność. Później zaproponował, aby uczynił to ponownie, jeszcze bardziej skracając włosy – znów przyniosło to wzrost sprzedaży. Po trzecim razie, przycinając je bardzo krótko, stał się jednym z najlepszych handlowców. Wniosek płynie z tego taki, że prowadząc interesy, nie tylko dobrze jest mieć odpowiednią fryzurę. Do tego włosy powinny być krótkie.
Jest jeszcze jedna prawidłowość, o której warto pamiętać. Im mniej odkrytego ciała, tym lepiej. Dlatego nawet w lecie prowadząc spotkanie należy mieć założony krawat i ubraną marynarkę. Jeżeli bez nich, to koszula powinna mieć długie rękawy. Reguły odnoszące się do profesjonalnego wyglądu dotyczą również zdjęć zamieszczanych w Internecie. Panuje w nim styl prezentowania się „na luzie”. Jest to dobre, gdy strona dotyczy hobby, dokumentowania podróży lub jest to profil założony na Facebook'u w celach towarzyskich. Natomiast jeśli ma spełniać funkcję biznesową, to stosownie do tego powinna być ubrana osoba uwidoczniona na zdjęciu.
W poniższych tabelach zamieszczone są wskazówki dotyczące profesjonalnego wyglądu.
Tomek Nawrot