Czy zastanawiałeś się dlaczego ludzie otwierają działalność gospodarczą? Przede wszystkim po to, aby osiągać ponadprzeciętne zyski. Wynika z tego, że ludzie kierują się rachunkiem ekonomicznym.
Skoro, pracując na etacie, pracownik zarobiłby kwotę X, to kiedy staje się przedsiębiorcą, chciałby zarobić więcej niż X. Przecież, będąc przedsiębiorcą, ponosimy większe ryzyko, mamy więcej obowiązków, większą decyzyjność oraz większe możliwości zarabiania pieniędzy.
Czy zastanawiałeś się dlaczego dystrybutorzy tłumnie garną się do niektórych firm MLM, a z niektórych równie gremialnie odchodzą? Dlaczego ktoś, kto zbudował dużą grupę współpracowników i posiada regularne dochody, postanawia odejść od firmy? Widocznie inna firma oferuje dużo lepsze warunki. Wszędzie najczęściej chodzi o pieniądze. Dystrybutor potrafi doskonale kalkulować. Przeanalizował na chłodno ofertę i podjął ekonomiczną decyzję. Jest przedsiębiorcą!
Dystrybutor jest najbardziej racjonalnym przedsiębiorcą, jakiego kiedykolwiek spotkałem! Charakteryzuje się tym, że potrafi liczyć. Dostrzega każdą negatywną oraz pozytywną informację. Wyciąga wnioski z każdej sytuacji. Jeżeli otrzyma ofertę dużo korzystniejszą od tej, którą posiada i jest w stanie zaakceptować chwilową stratę wynikającą ze zmiany, wtedy podejmuje decyzję o podjęciu współpracy z firmą, która oferuje lepsze warunki. Z ekonomicznego punktu widzenia zachowuje się racjonalnie. Są oczywiście sytuacje, w których dystrybutor jest bardzo związany z firmą, lubi swój produkt i pozostaje w strukturze na dobre i na złe.
Podobnie jest wśród pracowników. Kiedy otrzymują ofertę pracy na dużo korzystniejszych warunkach, to przeważnie podejmują decyzję o zmianie pracodawcy. Oczywiście są pewne czynniki, które trzymają pracownika przy firmie. Liczy się atmosfera, dodatki pozapłacowe, miejsce pracy, ludzie i wiele innych. Czasem pracownika przytrzymują w pracy lojalki i kredyty zaciągnięte pod nieruchomości.
W przypadku przedsiębiorców sytuacja jest dużo prostsza. W firmach liczy się rachunek ekonomiczny. Kiedy przedsiębiorca ma możliwość wykonania usługi dla dwóch podmiotów, wybiera opcję korzystniejszą. Równie ważne są czynniki ludzkie. Natomiast głównym celem każdego przedsiębiorstwa jest zwiększanie wartości firmy oraz wypracowywanie jak największego zysku. To wspaniałe uczucie być przedsiębiorcą! Jesteś wolny. Sam decydujesz o swoim życiu i dochodach. Na wakacje jedziesz wtedy, kiedy chcesz, a nie wtedy, gdy szef ci pozwoli. Twój los jest w twoich rękach.
Przedsiębiorca zwany współpracownikiem lub dystrybutorem ma prawo decydować z kim współpracuje. Spośród wielu firm MLM na rynku wybiera tę firmę, która oferuje mu najlepsze warunki współpracy. Sam wybiera lidera, z którym podpisuje umowę. Przygląda się firmie, sprawdza jej opinię i ocenia pod kątem własnych korzyści.
Liczy się produkt. Ponieważ wynagrodzenie dystrybutora zależy od liczby sprzedanych produktów. Im atrakcyjniejszy produkt, tym wyższego wynagrodzenia można się spodziewać. Produkt powinien współgrać z zainteresowaniami przedsiębiorcy. Trudno przekonać klienta do zakupu czegoś, w co samemu się nie wierzy.
Dystrybutor zwraca uwagę na plan marketingowy coraz częściej nazywany planem kariery. Na jego podstawie przedsiębiorca ocenia możliwość rozwoju z daną firmą. Sprawdza czy dzięki takiemu planowi łatwo zbuduje swoją strukturę. Plan kariery powinien być na tyle prosty, by można go było wytłumaczyć w pięciu zdaniach. Skoro nie da się go wytłumaczyć w prosty sposób, to znaczy, że niewiele osób go zrozumie. Może to negatywnie wpłynąć na wyniki twojej grupy.
Liczy się cena produktu. Produkt tani może łatwiej się sprzedać lecz prowizja z tego produktu będzie adekwatna do ceny. Na produkt droższy nie zawsze znajdziesz klienta, za to kwota prowizji będzie bardziej satysfakcjonująca.
Żyjemy w gospodarce rynkowej. Produkty lepszej jakości wypierają te gorsze. Skuteczne firmy zdobywają udział w rynku kosztem firm mniej skutecznych. Świat idzie do przodu. Nie wszystkie firmy za nim nadążają. Wiedząc, że przedsiębiorcy kierują się maksymalizacją zysku oraz wartości swojej firmy, możemy przyjąć za pewnik, że dystrybutor wie którą firmę i jaki produkt wybrać. Podejmuje decyzję o wyborze lub zmianie firmy zupełnie świadomie. Jeżeli duża liczba współpracowników odchodzi z danej firmy, to znaczy, że jej zarząd powinien się mocno zastanowić nad zmianą strategii. Nie ma sytuacji bez wyjścia. Można powołać zespół naprawczy lub wynająć konsultanta, który podpowie jak zaradzić kryzysowej sytuacji. Oczywiście musi być to konsultant, który jest praktykiem biznesu, który zarządzał podobną firmą, przeszedł na własnej skórze wiele trudnych sytuacji i wyszedł z nich zwycięsko. Teoretyków stanowczo odradzam.
Jeżeli powstaje nowe przedsiębiorstwo MLM lub na nasz rynek wchodzi firma, która cieszy się dużym zainteresowaniem, oferuje ciekawe warunki finansowe oraz możliwość rozwoju, a do tego ma coś, co przyciąga liderów innych firm, to oznacza, że żyjemy w gospodarce rynkowej. Wszystko zmierza we właściwym kierunku. Nie możemy obrzucać błotem dobrej firmy, która zdobywa rynek. Powinniśmy się od niej uczyć.
Dystrybutorzy świadomie podejmują decyzję i wybierają korzystniejszą dla siebie ofertę. To dzięki takiej sytuacji firmy MLM oferują nam coraz lepszą jakość. Konkurują ze sobą o najlepszych współpracowników. Chcą przyciągnąć do siebie liderów tej branży. Wytwarzają coraz to lepsze produkty. Wprowadzają programy samochodowe, wysyłają managerów na wycieczki zagraniczne. Stwarzają swoim współpracownikom coraz lepsze warunki do prowadzenia biznesu. Wiedzą, że ich współpracownicy, to wytrawni przedsiębiorcy. Firmy z branży marketingu bezpośredniego są świadome tego, że muszą być coraz bardziej atrakcyjne. Wszystko to dzieje się dlatego że dystrybutor firmy MLM jest najbardziej racjonalnym przedsiębiorcą, jakiego kiedykolwiek spotkałem.
Daniel Kubach