Stworzenie wizja jest znacznie trudniejsze niż stworzenie misji. Tradycyjne misje są długie, zawiłe i często pisane przez zespół ludzi. Potem drukuje się je na pięknym papierze i zapomina na zawsze. Trudno nawet spotkać właściciela firmy, który potrafiłby wyrecytować misję swojej firmy słowo w słowo. Jeśli nawet nie potrafimy tego zapamiętać to, po co sobie w ogóle zawracać tym głowę.
ARTYKUŁ KONKURSOWY LICZBA ODDANYCH GŁOSÓW : 4
Zamiast Misji skoncentrujmy się na wizji, to jest bardziej inspirujące. Czym jest wizja?
Twoja wizja to wizja lepszego świata, którą Twój produkt lub serwis urzeczywistni. Dobrze stworzona wizja inspiruje inwestorów, inspiruje współpracowników i klientów a co najważniejsze inspiruje udziałowców.
Należy pamiętać, że wizja musi spełniać pewne kryteria
Konkret;Najczęściej spotykanym błędem w tworzonych wizjach jest jej wygórowana ambicja. Jak często słyszeliście o wizji typu; best of breed, klient najważniejszy ble, ble , ble. Nie mówią nic znaczącego. Kiedy to Howard Schultz CEO Starbucks, negocjował z inwestorami, stworzył ciekawy koncept kryjący sie za Starbuck`em „ A third place between work and home”. Czy to nie jest konkretne i namacalne? Oczywiście, ponieważ można sobie tę wizję łatwo wyobrazić.
Zwięzłość; Kiedy twórcy google`a Sergey Brin i Larry Page weszli do biura Sequoia Capital w pierwszych słowach zostali zapytani o wizję. Brin i Page odpowiedzieli„ To provide access to the world’s information in one click”. Doświadczony inwestor potwierdzi, że jeśli nie potrafisz powiedzieć, czym sie zajmujesz w 10 słowach to ja nie kupuję, ja nie inwestuję i nie jestem zainteresowany. Kropka
Konsekwencja; Wizja nie ma żadnego znaczenia, jeśli nikogo nie przekonuje a nie może nikogo przekonać, jeśli nikt o niej nie wie. Marc Bieniów, dyrektor generalny salesforce.com zdradził swój sposób na konsekwentne promowanie wizji firmy. Umieszczanie wizji firmy na wszystkich materiałach używanych w pracy. W ten sposób wizja jest konsekwentnie przekazywana wszystkimi dostępnymi kanałami informacji tj. internet, prezentacje, materiały reklamowe.
Teraz zastanówmy się nad oryginalną wizją Steve Jobs`a stworzona dla Apple „ A computer in the hands of everyday people”. Wizja tak krótka, że spokojnie można ją „wytwittować” ( trudno mi przetłumaczyć to słowo)…. Kiedy chcesz stworzyć wielki biznes uważaj, aby Twoja wymarzona firma nie stała się „waniliową korporacją”. Wyobraź sobie jak miałaby wyglądać firma, dla której chciałbyś pracować albo taką, do której chciałbyś wrócić. Czy chciałbyś pracować z liderem, który bardziej stawia na rywalizację zamiast koncentrować sie na przyszłości? czy chcesz pracować z liderem, który miesza Ci w głowie dzień po dniu bez jasnych wskazówek? Czy chcesz zainwestować swój czas w sprawy, które nie mają celu w dalszej perspektywie? Oczywiście, że nie. Podobnie myślą ludzie, którzy potrzebują twojej inspiracji.
Kultura innowacji nie może istnieć bez wizji. Wyobraź sobie obraz świata, którzy jest tak inspirujący, że wydobywa najlepsze idee z największych umysłów. Wizja zaczyna się na szczycie, wizja zaczyna sie od ciebie.
Fragment książki:
The Innovation Secrets of Steve Jobs: Insanely Different Principles for Breakthrough Success.
Marta Kaczmarski
Na półkach księgarni pojawiła się dawno oczekiwana książka „The Innovation Secrets of Steve Jobs” dedykowana pracy i sukcesom, jakie odnosi Steve Jobs, twórca marki Apple. Zainspirowana wstępem, czytałam dalej
z niepohamowana intencją podzielenia się tym, czym dzieli się autor z czytelnikami. Spodziewałam się zachwytu nad samym sobą, wskazówek mistrza i złotych myśli.
A jednak nie. Książka jest bardziej zbiorem inspiracji
i wpływu utalentowanych ludzi, jakiemu uległ twórca Apple budując i rozwijając swoją firmę.
„Dobre pomysły przychodzą do głowy tylko
w dobrym towarzystwie”– cytat
Książka jeszcze nie ukazała się w Polsce. A zanim do tego dojdzie zapraszam do przeczytania fragmentu, w którym Steve Jobs mówi o pierwszych krokach budowania własnej, innowacyjnej firmy.
z życzeniami miłej lektury,
Marta Kaczmarski
Konlins Inc.