Lektura tego artykułu pozwoli ci na….. Na nic ci nie pozwoli! Sama lektura!
ARTYKUŁ KONKURSOWY LICZBA ODDANYCH GŁOSÓW :18
Natomiast, jeśli się zastanowisz nad tym, co przeczytałeś i kreatywnie odniesiesz zawarte tutaj uwagi do swojego życia, to pewnie zaczniesz zwracać większa uwagę, na coś tak prozaicznego, jak Twoje własne wzorce komunikacyjne, którymi się posługujesz w pracy i życiu osobistym. Dzień za dniem. Rok po roku.
Będziemy się zajmować wpływem jakości Twojej komunikacji na jakość życia. Twojego J!
Bo przecież się komunikujesz z ludźmi. Prawda? Liczyłeś kiedyś z iloma dziennie?
A ile razy miałeś świadomość lub czułeś, tak intuicyjnie , że być może coś straciłeś, bo powiedziałeś i zrobiłeś coś, co zniechęciło drugą stronę? Może to było jedno słowo, jeden gest, ton głosu lub spojrzenie? Może nie potrafiłeś uważnie słuchać lub mądrze milczeć? Albo założyłeś, że wiesz dokładnie, co dla twojego rozmówcy znaczy jakieś pojecie, i przestałeś zadawać pytania?
Skoro już ustaliliśmy, że wszyscy żywi ludzie się komunikują, to zapiszmy to w postaci równania:
ŻYJESZ = KOMUNIKUJESZ SIĘ
Jeżeli do obu stron tego równania dodamy parametr „jakość”, będzie ono wyglądać w sposób następujący:
(jakość) ŻYCIA = (jakość) KOMUNIKACJI
Biorąc pod uwagę, że dla ogromnej większości ludzi, PRACA jest nieodzowną częścią ich życia, możemy dalej przekształcić równanie:
(jakość) PRACY = (jakość) KOMUNIKACJI
Jak z tego jasno wynika, wszelkie inwestycje w jakość komunikacji, w podnoszenie jej standardów, opanowywanie nowych umiejętności, czy też wzorców prowadzi do poprawy jakości nie tylko pracy a wręcz i życia.
Mówiąc o komunikacji powinniśmy mieć na myśli szersze pojęcie, którym są kompetencje komunikacyjne. Składają się one z wiedzy, umiejętności i postaw. Ogromną rolę przy budowaniu pożądanych kompetencji komunikacyjnych ma też doświadczenie albo doświadczanie, dzięki któremu możliwe jest budowanie pożądanych i skutecznych wzorców komunikacyjnych.
Mówiąc prościej, tylko stosując wiedzę i umiejętności w praktyce, dzięki odpowiednim postawom, można podnosić kompetencje komunikacyjne.
Zwróć też uwagę, że parametr jakość jest nieskończony. To znaczy, że pracując nad podnoszeniem swoich kompetencji komunikacyjnych, ciągle będziesz podnosił jakość zarówno swojej pracy jak i życia. Wystarczy, że zawsze, codziennie będziesz stawiał sobie pytanie:
Co mogę zrobić jeszcze lepiej, prościej, inaczej, bardziej efektywnie?
W ten sposób, Szanowny Czytelniku, zaczniesz się każdego dnia, zastanawiać nad swoja komunikacją. Nad jej efektami, silnymi i słabymi stronami. Kiedy się będziesz zastanawiał to pamiętaj, żeby być ze sobą szczerym, szczególnie, gdy masz na myśli pewne braki, które zauważasz. Jeśli postanowisz się oszukiwać to szkoda Twojego czasu.
Tylko uważaj na jedną kwestię. Często bywamy dla siebie najbardziej surowymi krytykami i potrafimy, jak nikt inny, sobie dołożyć. Jeśli więc zadasz sobie pytanie:
Co zrobiłem źle?,to otworzysz sam dla siebie istną puszkę Pandory, z której jak mówił mój kolega na studiach, wyskoczą potwory. Stawiając sobie pytanie w takiej formie, będziesz się blokował zamiast rozwijać. Mało efektywne, nieprawdaż?
Tak więc, ustaliliśmy, mam nadzieję, jakie pytanie powinieneś sobie stawiać, żeby móc świadomie i mądrze pracować nad Twoimi kompetencjami komunikacyjnymi. Że ma ono brzmieć:
Co mogę zrobić jeszcze lepiej, prościej, inaczej, bardziej efektywnie?
Powiedzieliśmy też sobie dlaczego to jest aż takie ważne, żebyś sam dla siebie analizował twój styl komunikacyjny i zwracał uwagę na wzorce komunikacyjne jakimi się posługujesz. Wszystko to po to abyś znalazł i wyrobił w sobie motywację do pracy nad własnym rozwojem dążąc do poprawy efektywności twojej pracy i jakości życia.
To pierwszy krok. Świadomość konieczności zmiany i motywacja. Zła wiadomość jest taka, że nikt za ciebie tych dwóch rzeczy nie wypracuje. A dobra to taka, że czy tego chcesz, czy nie, to wszystko o czym przeczytałeś w tym artykule dotyczy Twojego życia. Jeżeli więc zdecydujesz się podjąć wyzwanie i inwestować swój czas i energię w rozwój Twoich kompetencji komunikacyjnych, to właśnie zrobiłeś pierwszy krok ku nowej jakości. Podążaj wytrwale tą drogą a sam się zdziwisz jak szybko i łatwo osiągasz rzeczy które jeszcze przed chwilą wydawały ci się nieosiągalne.
Artykuł który właśnie kończysz czytać jest pierwszym z cyklu dotyczącego rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Ze swojej strony mogę ci obiecać, że w następnych znajdziesz wiele ciekawych i gotowych do użycia narzędzi komunikacyjnych. Wszystko jest pomyślane tak abyś mógł pracować mądrze, zamiast ciężko. Jak bardzo Tobie, taki plan odpowiada?
Wojtek Grad
Wojtek Grad – autor książki „Zacznij od siebie! Sztuka efektywnej komunikacji” która już w maju ukaże się na rynku, nakładem wydawnictwa Poltext