Nie od dziś wiadomo, że – „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Ta kwestia dotyczy zarówno życia prywatnego jak i biznesu. Pierwsze kilka sekund decyduje o naszym pierwszym wrażeniu i PIERWSZE WRAŻENIE – możemy zrobić tylko raz. Nie ma drugiego pierwszego wrażenia, dlatego to, jak się zaprezentujesz pierwszy raz ma ogromne znaczenie. Wizerunek odgrywa kluczową role w budowaniem biznesu, oraz w relacjach z klientami.
Wygląd zewnętrzny jest bardzo ważny z wielu względów. Wiemy, że 60 proc. ludzi to wzrokowcy i to, jak wyglądamy wiele o nas mówi. Nie chodzi tutaj o to, aby być super gwiazdą, czy eleganckim lowelasem, nie każdy z nas urodził się wyjątkowo piękny czy przystojny. Chodzi natomiast o kilka podstawowych zasad dotyczących naszego wizerunku, które są nieodzownym elementem tego jak nas postrzegają inni, oraz jak my sami czujemy się ze sobą. Ludzie częściej zaufają osobie, która jest podobnie (a więc stosownie) ubrana i umalowana do danej okoliczności, oraz posługuje się adekwatnym do miejsca zakresem słownictwa i ma dobre maniery, a uśmiech i pogoda ducha daje odczucie osoby miłej i przyjaznej, niż takiej która odraża nas swoim strojem sposobem bycia i przykrym zapachem. Z takimi ludźmi chce się współpracować, za takimi podążać i takich mieć wokół siebie.
W stroju biznesowym dla Pań jest większy wybór niż dla Panów. Dla Pań wspaniałym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju kostiumy ze spódnicą lub spodniami, eleganckie sukienki z żakietem. Polecane raczej bez wzorków, jednak paski i drobne wzorki są często dodatkiem upiększającym strój. Spódnica i sukienka powinna być do kolan, lub lekko za kolana, nigdy za krótka. Kolory biznesowe to ciemne szarości, marengo, granat., czekolada, brązy, czerń. Buty na obcasie ciemne, bez ozdób lub z jednym, dyskretnym elementem, koniecznie zakrywające palce i pięty.. Nigdy klapki czy sandały. Bluzka biała, popielata, beżowa, szarobłękitna, jasna i gładka, zakrywająca ramiona i bez dużego dekoltu. Fryzura skromna, prosta. Należy pamiętać o tym, aby włosy były czyste i zadbane, upięte lub zaczesane stosownie do okoliczności. W makijażu biznesowym należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z nadmiarem kosmetyków i kolorami. Makijaż powinien podkreślać kobiece piękno i ukrywać ewentualne niedoskonałości. Nie powinien być zbyt wulgarny, a raczej stonowany o neutralnych kolorach i barwach. W rozmowie biznesowej makijaż powinien dodawać uroku kobiecej twarzy, a nie skupiać na niej całą uwagę rozmówcy. Jeżeli kobieta nie potrafi dobrze podkreślać swoich walorów, powinna postawić na odpowiedni podkład, który wyrówna cerę, puder transparentny, róż do policzków – nadaje twarzy świeży wygląd i podkreśla rysy, dobry tusz do rzęs, oraz pomadkę lub błyszczyk do ust w lekkim odcieniu, takim aby usta wyglądały zdrowo, nie były popękane i wysuszone. Biżuteria jest świetnym dodatkiem do całości. Nie powinna jednak być ona przesadzona i mocno wyeksponowana. Raczej skromna i prosta – lecz elegancka. Należy zwrócić uwagę na dłonie i paznokcie. Powinny być zadbane i czyste Paznokcie nie za długie, pomalowane w kolorze zbliżonym do naturalnego, jasnym lakierem, bądź frencz. Perfumy powinny być lekkie i świeże o przyjemnym zapachu.
Dla mężczyzn natomiast najlepszym strojem biznesowym jest garnitur dobrze dopasowany w ciemnych kolorach, gładkie lub w delikatne prążki. Koszula w jasnych pastelowych kolorach, oraz odpowiednio dobrany krawat. Buty eleganckie, zawsze czyste i wypastowane. Z biżuterii obrączka i zegarek na reku. Mężczyzna powinien być elegancki i pachnący. Należy tu zwrócić uwagę na dłonie i paznokcie, aby zawsze były zadbane, co świadczy o higienie danej osoby. W sytuacjach biznesowych na zasadach Smart casual możliwe jest nieco większe rozluźnienie. Kobiecy strój, to może być spodnie lub spódnica, kamizelka czy gładki, spokojny i elegancki sweter, bluzka bądź sukienka. Męski natomiast eleganckie spodnie, bądź jeansy, elegancka koszula, marynarka – tzw. sportowa elegancja.
Nie jest to jednak regułą. Dotyczy to zarówno doboru garderoby jak i kolorów. Wszelkie te aspekty związane z wizerunkiem, zależą w dużej mierze od tego kim jesteśmy, co robimy i jaki mamy cel do osiągnięcia.
Niemiej jednak kilka podstawowych zasad związanych z naszym wizerunkiem powinno być bezwzględnie przestrzeganych: czystość, schludność i minimalizm.
Pamiętajmy o tym, że nasz rozmówca zauważy każdy aspekt naszego wizerunku: jeśli w rozmowie z nim będziemy mieli plamę na spodniach, czy na marynarce, on będzie skupiał tam swoją uwagę i tak nas zapamięta. Kobiety nie powinny mocno eksponować swojego ciała tj. duży dekolt, krótka spódnica, czy sukienka, odkryte ramiona. Taki wizerunek rozprasza, a jeśli naszym rozmówca to potencjalny partner, czy klient i jest to mężczyzna, jeszcze bardziej skupi swoją uwagę na tym, jak wyglądasz, a nie na tym, co masz do zaoferowania. Zbyt seksowny strój może mieć również psychologiczny wpływ na Twoich współpracowników i partnerów. Kobietom czasami wydaje się, że kuse ubranie wzbudzi w rozmówcy pożądany efekt, a często przynosi to odwrotny skutek.
Pamiętaj!! Sposób, w jaki się ubierasz, wpływa na to, jak postrzegają Cię inni, a to albo będzie działało na Twoją korzyść, albo będzie przeciwko Tobie – wybór należy do Ciebie.
Anna Trzpioła