Marketing sieciowy, jak chyba żaden inny styl prowadzenia biznesu na świecie, pozwala kobietom rozwijać wrodzone umiejętności, talenty i predyspozycje. W MLM mówienie o słabej płci nie ma po prostu sensu, bo panie działające w branży są bardzo silne, potrafią znakomicie konkurować z mężczyznami i osiągają spektakularne sukcesy. Z czego to wynika? Oto próba odpowiedzi.
Lepszy charakter
Kobiety ze swej natury są spokojniejsze, bardziej wyrozumiałe i uprzejme. Bardziej też się starają, dbając o to, by z efektów ich pracy zadowolone było całe otoczenie. To z tego powodu biznes wita je coraz częściej z szeroko otwartymi ramionami. Czasy, w których panie były jedynie ozdobą biznesowych spotkań i podawały kawę, uśmiechając się do swoich szefów i ich kontrahentów, odeszły bezpowrotnie. Dziś to często panowie zajmują się parzeniem i podawaniem kawy, kobiety zaś negocjują warunki współpracy, łagodząc ewentualne napięcia i siłą argumentacji doprowadzając do zawierania i realizacji umów. Kobiety są o wiele bardziej koncyliacyjne, skore do kompromisu czy nawet korekty własnych zapatrywań. Stosując w praktyce biznesową maksymę, która głosi, że „sukces zależy nie od tego jak wieje wiatr, ale jak się ustawia żagle”, kobiety są w stanie zakończyć pomyślnie wszystkie prowadzone przez siebie negocjacje. Co więcej, czynią to tak zgrabnie i umiejętnie, że strona przeciwna jest przekonana, iż sama odniosła sukces i postawiła na swoim. Wiąże się to z tym, że przedstawicielki płci pięknej wyzbyte są wrodzonego przekonania o tym, iż zawsze mają rację. Częściej są skłonne do prowadzenia miękkich negocjacji, w których obie strony są dla siebie partnerami, wspierają się i idą na kompromis. Stawianie spraw na ostrzu noża, to męski sposób rozmowy, z którego panie korzystają niezmiernie rzadko, a jeśli już sięgają po mocne argumenty, to zawsze mają przemyślane drogi odwrotu i dbają o to, by nie palić za sobą wszystkich mostów.
Kobiety w MLM
Dlaczego MLM jest idealnym biznesem dla kobiet? Przede wszystkim dlatego, że daje wiele swobody i pozwala na elastyczne kształtowanie godzin pracy – to oczywiste. Ale dlaczego kobiety tak świetnie radzą sobie w MLM? Przede wszystkim dlatego, że oferta w marketingu sieciowym jest bardzo często skierowana do kobiet-klientów. Asortyment związany z szeroko pojętą odnową biologiczną, suplementami diety czy środkami kosmetycznymi bądź chemią gospodarczą, to przecież produkty kupowane głównie przez kobiety. A wiadomo, że jak kobieta kobiecie doradza,
to tak jakby dla siebie samej kupowała. Ta swego rodzaju komercyjna empatia jest jednym z głównych czynników i powodów wciąż rosnącej popularności MLM wśród kobiet. Marketing sieciowy jest też o wiele bardziej demokratycznym biznesem, niż inne, tak zwane tradycyjne modele prowadzenia działalności gospodarczej czy w ogóle obecności na rynku. Tu o awansie decydują wyniki, efekty pracy, obiektywne osiągnięcia, które nie mają nic wspólnego z polityką, obyczajami czy – co gorsza – utartymi, a jednocześnie jakże absurdalnymi, przyzwyczajeniami.
W MLM-ie każdy może zarobić tyle, ile tak naprawdę chce oraz ile potrafi zarobić. Oczywiście manna nie leci tu z nieba i nie ma żadnych magicznych sposobów na mnożenie pieniędzy. Jednak za solidną i wydajną pracę każdy może się spodziewać bardzo satysfakcjonującej płacy. Kobiety nie muszą się tu obawiać, że – tylko dlatego, że są kobietami – uzyskają mniejszy dochód.
W marketingu sieciowym wszystko jest zależne od osobistego zaangażowania, ambicji, talentu i pracowitości. To z tego powodu branża cieszy się tak wielkim powodzeniem właśnie wśród pań. Bo kobiety są aktywne, ambitne i bardzo przedsiębiorcze. Kobiety są wprost stworzone do działania w Multi Level Marketingu.
Dzień Kobiet przez cały rok
Dzień Kobiet, to czas szczególny, kiedy to my, mężczyźni, przypominamy sobie o tym, że kobiety są kobietami i że czasem należy im wręczyć kwiatka, powiedzieć miłe słowo i potraktować wyjątkowo. Osobiście uważam, że taki Dzień Kobiet powinien przypadać codziennie. Myślę tak nie dlatego, że chcę się komukolwiek przypodobać. Sądzę, że taki codzienny Dzień Kobiet świetnie wpłynąłby na wyniki ekonomiczne osiągane zarówno przez liderki, jak i liderów branży MLM. Praca w miłej i przyjacielskiej atmosferze sprzyja bowiem wzrostowi wydajności, a o to przecież w biznesie chodzi. Przyjemny klimat prowadzenia interesów sprawia, że mniej się męczymy i że z chęcią oddajemy się naszym obowiązkom. W tradycyjnych sektorach biznesu jest to bardzo często ideał nie do osiągnięcia. Dowodem na to niech będą np. wyniki ankiety opublikowanej pod koniec ubiegłego roku przez serwis szybkopraca.pl – w raporcie czytamy, że 27% Polaków uważa, iż atmosfera w ich pracy jest zła. Kolejne 26%. respondentów jest zdania, że atmosfera w ich firmie jest nie do zniesienia. W odniesieniu do branży MLM taka sytuacja jest nie do pomyślenia. Tu na każdym kroku spotykamy się z uśmiechem, radością i często aż kipiącym optymizmem. To kolejna cecha marketingu sieciowego, która wyróznia branżę in plus na tle pozostałych rodzajów ekonomicznej aktywności i działalności gospodarczej.
Z okazji Dnia Kobiet wszystkim paniom składam najserdeczniejsze życzenia wielu sukcesów zawodowych i tych całkiem prywatnych oraz szczęścia, zdrowia i wszystkiego tego, o czym marzą. Niech się spełni!
Marek Łuszczki