Nie starcza Ci czasu na wykonanie wszystkich czynności, które sobie zaplanowałeś? Kolejne godziny przelatują Ci przez palce i nawet nie wiesz, kiedy nadszedł wieczór? Jeśli tak, to znaczy, że powinieneś nauczyć się zarządzać sobą w czasie. Ten artykuł ma na celu przedstawienie 10 skutecznych sposobów na zarządzanie sobą w czasie.
1) Planuj swoje obowiązki i zadania na cały miesiąc, dokładnie określając poszczególne tygodnie i dni. Miej na uwadze, że cele, które sobie wytyczyłeś, powinny być osiągalne i dawać wymierne efekty. Nie narzucaj sobie zbyt wygórowanym ani zbyt niskich planów.
2) Rozliczaj się z samym z sobą z zaplanowanych zadań. Nie oszukuj się i dokładnie odnotowuj, czy w danym dniu wywiązałeś się z założonych planów. Bądź ze sobą szczery, karć się za niepowodzenia i nagradzaj za realizację celów.
3) Wykonując swoje zadania, skup się tylko na nich i nie przerywaj ich wykonywania na niezaplanowane rzeczy. Pisząc np. raport, ukończysz go o wiele szybciej, jeżeli nie będziesz sobie przeszkadzał innymi, niepotrzebnymi w danym momencie czynnościami.
4) Pamiętaj o zagospodarowaniu czasu na niezaplanowane czynności, które każdego spotykają w ciągu dnia. Nie rozdysponowuj czasem w taki sposób, żeby nie było gdzie wcisnąć przysłowiowej szpilki.
5) Daj sobie odpocząć. Dzięki chwili relaksu Twój umysł i ciało zregenerują się, a to pozwoli na powrót do wykonywania swoich zadań ze świeżymi siłami.
6) Miej czas dla siebie i bliskich. Zagospodaruj wystarczającą ilość godzin dla swojej rodziny. To ona jest bowiem najważniejsza w Twoim życiu. Pamiętaj także o tym, żeby mieć czas na realizację własnych, osobistych dążeń, które nie są związane z życiem zawodowym.
7) Jeśli nie starcza Ci czasu na wywiązanie się ze wszystkich zaplanowanych czynności, zleć ich wykonanie komuś innemu. Miej na uwadze, że nawet najlepsi specjaliści w danej dziedzinie nie są w stanie w pojedynkę poradzić sobie z nadmiarem obowiązków.
8) Grupuj zadania. Jeżeli ma jakieś obowiązki do wykonania w danym miejscu, staraj się je załatwić za jednym razem, tak aby z czystym sumieniem móc wrócić do innych zaplanowanych czynności.
9) Korzystaj z organizerów i kalendarzy. Tego rodzaju narzędzia bardzo ułatwiają planowanie i wykonywanie obowiązków. Mnogość ich funkcji pozwala rozsądnie wyznaczać priorytety i rozliczać się z samym sobą.
10) Nie trać czasu. Nie marnuj ani chwili na niepotrzebne zajęcia, które nic nie wnoszą do twojego życia.
Źródło: wieszak.net