Klasyczny sposób rozwijania struktury polega na prowadzeniu spotkań i prezentacji. Wymaga czasu i pieniędzy na przejazdy oraz wynajem sali. Wymaga od prowadzącego uporania się z lękiem przed wystąpieniami publicznymi. Jest to sposób bardziej długotrwały, mniej efektywny od działania poprzez Internet. Sieć nie zna granic, mamy szybki dostęp do wielu ludzi na całym świecie.
Zmienia się wszystko. Rozwój technologii, Internetu, mediów społecznościowych rodzi nowe, efektywniejsze możliwości osiągnięcia i pogłębienia sukcesu w MLM. Właśnie po to jest rozwój – aby osiągać więcej, szybciej i przyjemniej. Wielu osobom rekrutacja poprzez Internet kojarzy się ze spamowaniem. I słusznie. Bo wiele osób do tej pory rekrutuje niewłaściwie. „Mamy najlepszy, rewolucyjny plan marketingowy. Z nami zarobisz miliony. Mamy wspaniałe produkty, których dotąd nie było na rynku. Przyłącz się do nas!” Chyba każdy otrzymał taką wiadomość od nieznajomej osoby. Dużo takich ofert jest na forach, portalach społecznościowych. Czy przynoszą efekt?
Aby otrzymać, trzeba dać
Czy pamiętasz uczucie, kiedy dostałeś za darmo coś wartościowego od kogoś, kogo darzysz zaufaniem? To pogłębiło relację z tą osobą, czułeś względem niej wdzięczność. Jeżeli była to rada, rozwiązanie Twojego problemu, coś co ta osoba sama stworzyła i Tobie podarowała, stała się dodatkowo w Twoich oczach autorytetem. Czy chciałbyś z taką osobą współpracować? Na pewno tak. Więc osoba ta otrzymała od Ciebie w zamian zaufanie i chęć współpracy. To jest wszystko, czego potrzeba do skutecznej rekrutacji. Dokonała się tu transakcja. Są tacy, którzy poprzez tylko mądre wypowiedzi na forach i portalach społecznościowych przyciągają do swego biznesu nowe osoby. Na swoich profilach, pod swoimi komentarzami umieszczają linki do stron zawierających informacje o ich biznesie.
Zostań ekspertem
Oprócz strony biznesowej warto mieć stronę lub blog dotyczące swojego hobby. Poprzez pisanie o tym, co lubisz, na czym się znasz, dajesz ludziom coś wartościowego. Zaczynają oni postrzegać Cię jako kogoś wartościowego, komu warto zaufać, z kim warto współpracować. Osoby rozpoczynające działalność w Internecie często zaczynają od stworzenia blogu lub strony na temat rozwoju osobistego lub MLM. To można zrobić, ale tylko, gdy się jest ekspertem. Jeżeli w tych dziedzinach nim nie jesteś, zacznij od tego, na czym znasz się najlepiej. Zastanów się, co wartościowego możesz innym dać. Najlepiej coś takiego, co jest unikalne, czego jeszcze nie ma. Strony o MLM i rozwoju też można robić od początku. Ale tylko wtedy, gdy masz już na ten temat coś wartościowego do powiedzenia i wtedy, gdy zostanie Tobie czas, który w pierwszej kolejności poświęcaj na to, na czym znasz się najlepiej.
Od początku warto mieć stronę w postaci wizytówki z informacjami o Twoim biznesie. Będziesz tam kierował osoby, które już wyrażą chęć współpracy z Tobą. Tam zapoznają się z podstawowymi informacjami. W ten sposób zaoszczędzisz czas potrzebny na tłumaczenie kolejnym osobom, na czym polega Twój biznes. Część z nich i tak nie nawiąże z Tobą współpracy. Jest to jeden z elementów automatyzacji procesu rekrutacji, jakie stwarzają narzędzia internetowe. Z czasem taka strona – wizytówka może stać się Twoją stroną o MLM pokazującą, że jesteś w tej dziedzinie fachowcem.
Pokaż się
Istotnym elementem strategii internetowych jest tworzenie własnego wizerunku – osoby, której można zaufać, która na czymś się zna. Pomocna w tym jest strona, oparta najlepiej na domenie www.kowalski.pl Powinno znaleźć się na niej Twoje zdjęcie (w garniturze), najlepiej wykonane przez profesjonalistę wykonującego zdjęcia biznesowe, opis Twoich dokonań i sukcesów. Mogą tam być zeskanowane dyplomy ukończenia kursów i szkoleń. Warto napisać o przeczytanych książkach, pasjach, o tym jaką ma się misję, pochwalić napisanymi książkami i opublikowanymi artykułami, napisać o realizowanych projektach. Dobrze jest też zamieścić zdjęcia z nadania kolejnych tytułów w ramach awansu na imprezie firmowej, a także z życia osobistego, np. wyjazdów do ciepłych krajów. Powinny to być tylko informacje pozytywne. Wady ma każdy. I każdy zdaje sobie z tego sprawę – nie trzeba o tym pisać.
Stwórz grupę liderską
W budowaniu relacji z dystrybutorami we własnej grupie nieodzowny jest kontakt osobisty. Tak mówi tradycyjna szkoła MLM. Jednak za pomocą Internetu można o każdej porze, z dowolnymi osobami przeprowadzić spotkanie bez wychodzenia z domu. Upowszechniają się wideokonferencje. Kontakt osobisty jest oczywiście bogatszy. Jednak z powodzeniem zastępuje to silna marka lidera. Bardzo prężnie rozwijają się grupy działające wyłącznie poprzez Internet, w których liderem jest osoba, która odniosła duży sukces, która poprzez dzielenie się nieustannie z grupą swoją wiedzą (najczęściej poprzez blog), nowymi technikami, pokazując progresję swojego sukcesu cementuje tą grupę. Ponadto prowadzi dla całej swojej grupy, bo Internet nie stawia tu limitu, prezentacje nawet dla 1000 osób jednocześnie. Kto by chciał odejść z takiej grupy? W tradycyjnie prowadzonym MLM-ie nie ma takich możliwości. Nierzadko wielcy liderzy nie mają nawet swoich stron internetowych, blogu. Nie mogą więc na bieżąco dzielić się swoją wiedzą ze wszystkimi. Nie są w stanie prowadzić spotkań dla wszystkich swoich dystrybutorów. Wtedy im głębiej w strukturze, tym bardziej rozmywa się wizerunek i wpływ nawet wielkiego, charyzmatycznego lidera.
Blog, konto na facebooku stają się nieodzownymi narzędziami. Coraz więcej milionów Polaków udziela się na forach, w mediach społecznościowych. Czy się tego chce, czy nie, Internet nabiera co raz większego znaczenia w marketingu.
Tomek Nawrot