Co to jest nisza w biznesie? Jak znaleźć lukę i gdzie szukać pomysłów na biznes? Wszystko w poniższym artykule. Odnaleźć niszę rynkową dla swojego biznesu to odnaleźć produkt lub usługę dla wyselekcjonowanej grupy osób lub firm o podobnych, osobliwych potrzebach niezaspokajanych przez rynek produktów czy usług masowych.
Nisza w biznesie kluczem do sukcesu
Działalność niszowa ma ogromny potencjał rozwoju pod warunkiem, że chwyci przechodniów za serca a inwestorów na portfele. Kluczem do sukcesu w niszy jest dokładne zrozumienie, jakie członkowie niszy maja potrzeby oraz czego chcą i zaspokojenie tych potrzeb lepiej niż robione to było dotychczas.
Gdzie znaleźć niszę rynkową?
Nisze rynkowe są wszędzie, wystarczy rozejrzeć się dookoła. Umiejscowienie swojego biznesu w niszy rynkowej jest szczególnie atrakcyjne dla „małych” przedsiębiorców i średnich firm. Pomysły na produkty lub usługi niszowe mogą znajdować się wszędzie. Na ich trop można wpaść w sklepie podczas rozmowy z przyjaciółmi lub rozwijając własne zainteresowania lub własne zdolności.
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej niezwykle ważną rolę odgrywa przeprowadzenie dokładnej analizy.Przy otwieraniu działalności nie należy kierować się jedynie modą i potencjalnymi zyskami. Początkujący przedsiębiorca musi umieć w sposób krótki, rzeczowy i atrakcyjny przekonać klientów lub inwestorów do własnego pomysłu. Kluczowe jest pierwsze pół minuty, które musi zostać w pełni wykorzystane.
5 kroków, które mogą pomóc w wypromowaniu biznesu:
Idealnym kanałem dla niszowych biznesów jest Internet. Dzięki temu, że wszyscy klienci są tam łatwi do zidentyfikowania, a dotarcie do nich jest szybkie i tanie, każdy producent lub dostawca usługi, może w tani sposób poznać ich i zaoferować swój produkt. Podstawą przedsiębiorstwa niszowego jest zatem serwis, który skupi się na potrzebach bardzo wąskiej grupy odbiorców. Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:
Kto potrzebuje tych usług? Co czyni te usługi wyjątkowymi? Dlaczego są one lepsze od tych oferowanych przez konkurencję?
Należy też pamiętać o dostosowaniu nazwy firmy, wyglądu strony i strategii marketingowej do potrzeb grupy docelowej. Ważna jest praca nad grupą docelową, której potrzeby nie są w pełni zaspokajane.
Kto będzie rynkiem zbytu? Dlaczego potrzeby tych osób nie były spełniane? Jak można się im przysłużyć? Jak ich zjednoczyć?
Korzystając ze zgromadzonych informacji stworzyć należy profil osobowy odbiorcy. Następnie posługując się narzędziami internetowymi należy spróbować dotrzeć do osób, które maja wpływ na antycypowaną grupę docelową.
Na nic nie zdadzą się tu jednak puste hasła i sama promocja. Odbiorcom należy służyć radą i opowiadać o swoim przedsiębiorstwie:
Co skłoniło nas do jego założenia Jakie napotkaliśmy przeszkody? Jak się z nimi uporaliśmy?
Można zamieścić te informacje na własnej stronie internetowej, udzielać wywiadów lub pokusić się o pisanie własnego bloga.
Osoby prowadzące niszowy biznes muszą ciągle mieć na oku konkurencję.
Najważniejsze jest odcinanie się od konkurentów i oferowanie wyjątkowych usług.
Co wyróżnia moją firmę? Dlaczego własne usługi są lepsze? Dlaczego grupa docelowa jest bardziej zadowolona z moich usług?
Prosperujący biznes musi ewaluować. Żeby zapewnić mu odpowiedni rozwój, należy znaleźć innowacyjne strategie, poszerzać kanały, szukać dalszych chłonnych rynków zbytu.
Najważniejszy jest pomysł
Nie zawsze założenie firmy wymaga dużych nakładów i wyrafinowanych umiejętności. Ważne są dobre, niekonwencjonalne pomysły. Strategia biznesowa oparta na jednej niszy może być bardzo ryzykowna, ale równocześnie bardzo dochodowa. Jeśli jeszcze w niszy zostanie ulokowany innowacyjny produkt, przewaga konkurencyjna producenta może być bardzo duża.
Redakcja
RankingMLM.pl