Personal brand, czyli inaczej „marka osobista” jest pod wieloma względami synonimem reputacji. Odnosi się ona do sposobu postrzegania innych osób. Czy jesteś geniuszem? Ekspertem? Czy jesteś godny zaufania? Co sobą reprezentujesz? Jakie skojarzenia czy słowa pojawiają się, kiedy ktoś usłyszy Twoje nazwisko?
Marka osobista w biznesie
Jeśli już od jakiegoś czasu działasz w swojej branży, rynku, zapewne wypracowałeś już swoją markę. Ludzie rozpoznają Twoje nazwisko, wiedzą czym się zajmujesz, jaką masz ofertę, itd. Czasami może się zdarzyć, że pomimo długoletniego działania w branży, Twoja marka nadal jest słabo rozpoznawalna. Jeśli chcesz, aby stała się silniejsza, poniższy artykuł przedstawi Ci narzędzia, które w moim przekonaniu pomagają w budowaniu silnej marki osobistej. Jeśli nie masz jeszcze wypracowanej marki, ten artykuł również jest dla Ciebie, ponieważ z całą pewnością da Ci postawy i pomoże zrozumieć jej funkcjonowanie.
Twoja marka osobista trwa przetrwa dłużej niż Ty sam
Marka osobista ma potencjał, by przetrwać i pozostać żywą, nawet w momencie, kiedy Ty już nie bedziesz należał do tego świata. Projekty, nad którymi pracujesz, Twoja firma mogą zostać sprzedane czy zamknięte, ale Twoja marka przetrwa i może dodać do nich nieopisaną wartość. Jeśli zgadzasz się ze mną do tej pory, to z całą pewnością potwierdzisz, że marka osobista jest jedną z najcenniejszych inwestycji, jaką można zrobić.
Reakcje ludzi są bardzo ważne
Ponieważ „personal brand” jest zbudowany z myśli, słów i reakcji innych ludzi, oznacza to, że zależy on od tego, w jaki sposób przedstawiasz siebie publicznie. Jaki jesteś w kontaktach z ludźmi, na szkoleniach jakie organizujesz, jak traktujesz pracowników, nawet gdzie jeździsz na wakacje. To jest coś, nad czym masz kontrolę. Możesz zdecydować, w jaki sposób chcesz wyglądać przed ludźmi, przed otoczeniem, a następnie rozpocząć pracę nad tym publicznym wizerunkiem. Markę osobistą należy zawsze planować w oparciu o swoje cele. Jeśli chcesz sprzedać drogi kurs dotyczący inwestowania na giełdzie, musisz być postrzegany jako ekspert w tym temacie. Dlatego szczególnie ważne są te dwa pytania:
1. W jaki sposób Twoi potencjalni klienci mają myśleć o Tobie?
2. Jak możesz się stać tą „marką”?
Na markę osobistą składają się Twoje działania, jak również wyniki w następujących trzech obszarach:
1. Kim jestes?– czy jesteś jak Jonathan Fields, który szuka sposobów na zbudowanie kariery wokół tego, co kochasz? Pomyśl o najważniejszych zagadnieniach? Co chcesz, by kojarzono z Tobą?
2. Wiedzy. Każda dobra marka wiąże się z pojęciem wiedzy. Nike jest ekspertem w tworzeniu wysokiej jakości modnych ubrań sportowych. Zastanów, się więc w czym jesteś najlepszy?
3. Twój styl. Nie chodzi tutaj o to ile przekażesz, ale w jaki sposób. Czy jesteś niezwykle entuzjastycznie nastawiony do życia? Czy jesteś dowcipny? A może jesteś pewny siebie? Nie naśladuj jednak nikogo. Twój styl powinien być tak wyjątkowy, jak każdy inny aspekt marki personalnej.
Silna marka osobista może być zbudowana nawet bez dużej ilości odbiorców.
Lepiej jest, gdy kilka osób mówi o Tobie dobrze, niż mnóstwo osób nie mówi w ogóle. Poniżej pragnę przedstawić kilka kroków, które pomogą Ci rozpocząć budowanie swojej marki:
- Załóż bloga – bardzo często słyszę, jak osoby mówią: „ale ja nie mam czasu, żeby tam pisać”. To nic! To nie musi być Twój priorytet nr 1. To nawet nie musi być priorytet nr 2. Ważne jest to, by ludzie mieli platformę, miejsce, gdzie mogą Cię lepiej poznać i się skontaktować, chociażby poprzez komentarze do artykułu, który umieściłeś tam miesiąc temu. Ponadto blog pomaga w przedstawieniu Cię jako eksperta w danej dziedzinie.
- Daj się poznać – przygotuj sobie „mini-bio” i umieść na końcu każdego Twojego artykułu. Włóż czas i wysiłek w przygotowanie strony „O mnie” i dosłownie namaluj się słowami.
- Nie przytakuj innym cały czas – wiem, że zazwyczaj zgadzamy się z tymi, których podziwiamy, ale w ten sposób budujemy ich markę. Skup się na tematach, w których masz coś nowego do powiedzenia lub inne spojrzenie na daną sprawę.
- Pomyśl o najważniejszych rzeczach, które masz do powiedzenia i dzięki którym chciałbyś stać się znany (musi to być coś nowego, lub starego, lecz podane w nowy sposób) – Prawdę mówiąc, większość ludzi stosuje tą ostatnią strategię. Tim Ferris i jego idea krótszej pracy nie jest nowa, ale chodzi tutaj o przekazanie w nowy sposób pomysłu czterogodzinnego tygodnia pracy.
Co jest jeszcze ważne?
- Dodawanie nowych elementów, świeżych pomysłów – wspomniany wcześniej Tim Ferris mógłby ryzykować opinią osoby nie rozwijającej się, nie dodając nowych strategii czy kierunków rozwoju swojej marce. Dlatego bardzo istotne jest, by nie osiąść na laurach. Trzeba działać szybko. Nie można cały czas bazować na tych samych pomysłach. Świeżość koncepcji jest niesamowicie ważna.
- Nie zapominaj o ciągłej nauce i aktualizowaniu swojej wiedzy – zwłaszcza jeśli Twoja ekspertyza związana jest z internetem. Gdybyś był znawcą tematu rok temu i nagle przestał się edukować, nie jesteś już żadnym ekspertem.
- Bądź wszechobecny na portalach społecznościowych – wybierz, te które lubisz, lub które uważasz za najodpowiedniejsze dla siebie, czy też pozwalające Ci dotrzeć do jak największej grupy osób.. rozmawiaj z ludźmi, daj się poznać, buduj relacje… W dobie obecnego internetu coraz więcej osób słysząc Twoje imię, zdecyduje się sprawdzić kim jesteś na stronach społeczności internetowych. Być może nawet zaprosić do grona znajomych i podyskutować.
Co przyciąga?
- Bądź wyjątkowy – myślę, że już wspomniałam o tym wcześniej, ale ten punkt jest niezwykle istotny. Musisz pamiętać, że nie wolno Ci nikogo naśladować. Wiadomym jest, że mamy naszych mentorów, kopiujemy ich i wzorujemy się na nich. Jest to normalne. Najważniejsze jest wybrać z ich sposobu bycia, zachowania, prezentacji, tego, co nam się najbardziej podoba i dostosować do siebie.
- Miej swoją historię – ludzie będą pamiętać tylko kilka rzeczy o Tobie, Zastanów się, jaka jest Twoja historia? Czy jesteś może ekspertem, który pomaga i doradza lokalnym przedsiębiorcom, w jaki sposób zaoszczędzić na reklamie? W jaki sposób się to zaczęło? Sięgnij pamięcią do momentu, kiedy tak naprawdę zrodził się ten pomysł? Czy jakieś wydarzenia z dzieciństwa mają wpływ na to?
- Zaangażuj ludzi w rozmowę – jeżeli nie chcesz wchodzić w interakcje z innymi osobami, pomyśl jakie wyobrażenie na Twój temat im pozostaje. Zrób listę kontaktów. Nie masz czasu, aby odpowiedzieć na wszystkie maile? Pamietaj źródłem negatywnych uczuć w tym wypadku jest rozczarowanie. Co możesz zrobić? Jest wiele rozwiązań, więc staraj się być kreatywnym. To tylko będzie dodatkowy element składowy twojego „brandu”. Jednym z nich może być umieszczenie stosownej informacji na swojej stronie, że nie możesz osobiście odpowiedzieć na wszystkie maile z racji ich ilości. Pamiętaj, jeśli poinformujesz ludzi, że będziesz się zachowywał w określony sposób, z całą pewnością bedą się oni czuli rozczarowani w mniejszym stopniu.
Firmy tworzy się, formuje po to, aby je sprzedać. Marka osobista to Ty i tylko Ty. Nie staraj się więc być kimś innym, bo ten ktoś już jest „zajęty”. Pamiętaj że jeśli zbudujesz ją w odpowiedni sposób, stanie się Twoją najwiekszą wartością.