Liczy się nie tylko to, co mówimy, ale również sposób w jaki przekazujemy swoje myśli. Jeśli chcesz być traktowany poważnie i uważany za kompetentnego człowieka, który wie co mówi, dokonaj małej rewizji swojego słownika i wyrzuć z niego wyrażenia, które nie są dobrze odbierane przez innych ludzi – klientów, kontrahentów, współpracowników…
Badacze są zdania, że pierwszy język na świecie to język Majów, który był w użyciu około 7 000 lat temu. Obecnie nasz zasób słownictwa kurczy się w zastraszającym tempie – jak tak dalej pójdzie, za kolejnych kilka wieków będziemy się posługiwać wyłącznie hasłami w rodzaju „Eee, no wiesz”.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz zebranie zespołu, przedstawiasz produkt klientowi, czy wygłaszasz kluczową mowę przed ogromną publicznością, językowe lapsusy i niefortunne sformułowania podkopią Twój autorytet i odciągną uwagę od treści Twojego przekazu.
Jeśli chcesz pozostać spójny i wywierać pożądany wpływ na swoich słuchaczy, zastanów się nad zaprzestaniem używania poniższych zwrotów:
Nie rozumiem, Nie wiem, o co chodzi
Zamiast przerzucać odpowiedzialność na rozmówcę, weź ją częściowo na siebie. Powiedz np. „Pomóż mi zrozumieć Twój punkt widzenia” i bądź otwarty.
Wiesz, co mam na myśli? Rozumiesz, prawda?
Ciągłe prośby o potwierdzenie sprawią, że wydasz się słuchaczowi niepewny siebie albo nieprzekonany do tego, co mówisz.
Mhm, acha, ech, co nie
Strzeż się przed nadużywaniem tego typu przerywników. Staraj się uważnie dobierać słowa i robić krótkie pauzy między zadaniami. W ten sposób unikniesz zamętu, a wypowiedź będzie jasna i zrozumiała.
Miałem tyle na głowie lub Napisałem maila i zapomniałem go wysłać
Wymówki są zdecydowanie passé. Nikt nie lubi ich słuchać. Dlatego powiedz po prostu „Przepraszam za utrudnienia. Do jutra Ci to dostarczę”
Jedyny w swoim rodzaju, Innowacyjny, Najlepszy
Nie da się uniknąć wszystkich wyświechtanych wyrazów, ale staraj się być trochę bardziej pomysłowy i poszerzać ilość określeń, których używasz. Im częściej słyszymy jakieś słowo, tym mniejsze wrażenie na nas wywiera. Wyświechtane wyrażenia przestają spełniać swoją funkcję.
Ty zawsze, Oni nigdy, Wszyscy tak myślą
Unikaj generalizowania i posługiwania się stereotypami, ponieważ zwykle zamykają one usta rozmówcy – w ten sposób tracisz szansę na otwarty dialog i sprawiasz wrażenie osoby o ograniczonych horyzontach.
Wydaje mi się, że moglibyśmy…
Nieśmiały sposób wyrażania myśli rzadko kiedy się sprawdza. Jeżeli chcesz postawić na swoim albo masz naprawdę dobry pomysł, powiedz to jasno i wyraźnie. W ten sam sposób formułuj swoje oczekiwania i domagaj się swoich praw. Grzecznie, ale stanowczo.
Wolałbym tego nie mówić, ale…” lub „Iksiński to dobry pracownik, ale…
Nie staraj się łagodzić krytycznych opinii za pomocą słówka „ale” i mówienia rzeczy, które nie mają żadnej wartości.
Naprawdę?
Uniwersalna skarga, która często brzmi jak jęk. Staraj się jej unikać za wszelką cenę!
Na koniec jeszcze jedna wskazówka: zamień negatywny ton i nijakie sformułowania na ton pozytywny i słowa, które naprawdę oddają to, co myślisz, a zobaczysz różnicę w reakcjach słuchaczy.
Źródło:
http://success.com/article/10-phrases-to-drop-from-your-vocabulary