Dobrze poprowadzona rozmowa może nam otworzyć niejedne drzwi, w świecie biznesu i nie tylko. Dla sprzedawcy i managera umiejętność komunikacji to absolutna podstawa! W końcu przeprowadzają niezliczoną ilość rozmów dziennie. I nawet jeśli wydaje im się, że robią to perfekcyjnie, zawsze można coś poprawić. Poniżej siedem porad dotyczących rozpoczynania rozmowy, podtrzymywania zainteresowania rozmówcy, zadawania odpowiednich pytań, dzielenia się historiami i wreszcie eleganckiego kończenia konwersacji przygotowanych przez redakcję amerykańskiego magazynu „Success”.
1. Emanuj pewnością siebie
–
Kiedy czujesz się dobrze we własnej skórze, sprawiasz, że inni także czują się komfortowo. Rozpoczynając rozmowę z pozytywnym nastawieniem w pewien sposób zarażasz nim rozmówcę, który stanie się przychylnie usposobiony do tematu, który zamierzasz poruszyć. Pamiętaj, entuzjazm jest zaraźliwy!
2. Miej coś do powiedzenia
–
Żeby zainteresować rozmówcę musisz mieć mu coś konkretnego do przekazania, co oznacza, że do każdej rozmowy powinieneś się przygotować. I nie chodzi tylko o szczegóły dotyczące Twojej oferty albo firmy – bądź na bieżąco z wydarzeniami politycznymi, ekonomicznymi i kulturalnymi, kiedy wybierasz się na przykład na spotkanie networkingowe. Łatwiej będzie Ci włączyć się do rozmowy lub ją zainicjować, dzieląc się swoją opinią na aktualne tematy.
3. Zacznij od pytania
–
Często jedno proste pytanie może być początkiem ciekawej konwersacji. Postaraj się wyjść poza schemat i zapytać o coś bardziej niezwykłego niż „Czym się zajmujesz?” Lepsze będzie na przykład pytanie „Jak spędzasz weekendy?”
4. Znajdź wspólny grunt
–
Podobne poglądy, zainteresowania i doświadczenia (a wedle niektórych – wspólny wróg) natychmiast pozwalają znaleźć nić porozumienia. Dlatego nie wahaj się poruszać tematów, które pozornie nie mają nic wspólnego z biznesem, aby odkryć ewentualne podobieństwa z rozmówcą. Kiedy już nawiążecie porozumienie, biznesowe negocjacje staną się przyjemnością, a potencjalny klient nabierze do Ciebie zaufania.
5. Koncentruj się na rozmówcy
–
Uważne słuchanie sprawi, że zostaniesz doceniony i uznany za świetnego rozmówcę. Bądź skupiony, dopytuj, reaguj na słowa rozmówcy zamiast odpływać myślami i czekać na swoją kolej. Wtedy masz szansę na to, że inni naprawdę się przed Tobą otworzą.
6. Miej podzielną uwagę
–
Kiedy rozmowa toczy się w małej grupie, nie patrz ciągle na jedną wybraną osobę, ale utrzymuj kontakt wzrokowy ze wszystkimi, także tymi, którzy w danym momencie milczą. Wykluczanie innych z rozmowy jest niedopuszczalne, niech każdy ma możliwość wypowiedzenia się.
7. Zakończ rozmowę z klasą
–
Kiedy dyskusja w naturalny sposób zmierza ku końcowi, miej odwagę powiedzieć: „Rozmowa z Wami była prawdziwą przyjemnością. Mam nadzieję, że niedługo znowu się spotkamy”. Przeciąganie rozmowy w nieskończoność jest męczące dla wszystkich rozmówców, więc Twoje słowa zostaną przyjęte z ulgą. Przed opuszczeniem miejsca spotkania upewnij się, że podziękowałeś i pożegnałeś się z każdym rozmówcą.
●
Na podstawie:
http://www.success.com/article/7-keys-to-a-flawless-conversation