Internauta, przeglądając rozmaite strony internetowe, nagle trafia na reklamę Twojego produktu. Przyciągnięty kolorowym banerem i chwytliwym hasłem reklamowym, spontanicznie klika i ląduje na Twojej stronie docelowej (landing page). W ciągu kilku sekund podejmuje decyzję – albo, zniechęcony lub rozczarowany jej zawartością, szybko ją opuści, albo, umiejętnie pokierowany, wykona zaplanowaną przez Ciebie akcję (kupi produkt, zostawi swoje dane, poleci stronę innym). Jak sprawić, aby internauta wybrał drugi wariant?
Landing page (po polsku strona lądowania, docelowa lub produktowa) została wymyślona specjalnie po to, aby skłonić potencjalnego klienta do wykonania zaplanowanego przez nas działania. Może być stroną samodzielną albo elementem większej witryny. Czym różni się od zwykłej strony internetowej? Po pierwsze, jest bardzo prosta, nie ma menu, użytkownik nie ma wyboru w podejmowanej akcji – widzi jedynie przycisk konwersji, wszystkie ważne informacje są podane i widoczne na pierwszy rzut oka, a cała treść jest dostosowana do konkretnego typu klienta, produktu lub wyszukiwanego słowa. Strony lądowania są od 30% do nawet 600% bardziej skuteczne od zwykłych stron www, dlatego kierowanie zachęconego reklamą potencjalnego klienta na stronę główną firmy jest zwykle kosztownym błędem.
Co zrobić, aby landing page był skuteczny?
1. Spójny przekaz
Reklama i strona docelowa muszą być ściśle z sobą powiązane pod każdym względem. Kolorystyka, motyw przewodni i czcionka muszą być takie same, aby użytkownik miał pewność, że dobrze trafił. Reklama wyzwala pewne oczekiwania, landing page, jako jej rozwinięcie, musi te oczekiwania zaspokoić, np. odpowiadając na pytanie zawarte w reklamie.
2. Prostota, prostota i jeszcze raz prostota
Nie można ulegać presji upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu. Strona lądowania nie może rozpraszać! Od początku ma skupić uwagę na JEDNYM konkretnym działaniu do wykonania. Strona powinna mieć tylko jeden, doskonale wyeksponowany przycisk, a cel wizyty powinien być jasny od początku. Pamiętaj, że użytkownik podejmuje decyzję w ciągu pierwszych sekund. Jeśli nie uda mu się dowiedzieć, jakie są zalety produktu lub jakie korzyści przyniesie mu pozostawienie swoich danych, opuści stronę. Dodatkowe linki i nadmiar informacji tylko rozpraszają.
3. Nie proś o zbyt wiele
Jeśli chcesz, aby internauta wypełnił formularz kontaktowy, zastanów się, jakie dane są Ci naprawdę potrzebne. Formularz powinien być jak najprostszy i zawierać niewiele pól. Im mniej informacji użytkownik będzie musiał podać, tym większa szansa, że to zrobi. Warto pamiętać, że ludzie zwykle chętniej podają adres e-mail niż numer telefonu.
4. Zachęcaj do akcji
Landing page istnieje po to, aby generować konwersję. W związku z tym należy wyraźnie wezwać użytkownika do akcji, ośmielić go do naciśnięcia przycisku. Puste hasła typu „Wyślij” nie pomogą. Należy przedstawić korzyść, wytłumaczyć, co się stanie po naciśnięciu przycisku i umotywować przyszłą decyzję internauty, oferując coś na zachętę. Jeśli chcemy, aby internauta przetestował jakiś produkt lub narzędzie, wołajmy „Wypróbuj! Sprawdź sam!” Jeśli ma zostawić dane kontaktowe, zachęcajmy „Skontaktuj się z nami!”
5. Zadbaj o szczegóły
Treść i forma strony powinny być dostosowane do odbiorcy. Zastanów się, do kogo kierujesz swój przekaz – do młodzieży, kobiet, firm, biznesmenów? Język i wygląd strony powinien im odpowiadać. Po drugie, pamiętaj o bezpieczeństwie. Zapewnij internautę, że jego dane są bezpieczne i nie zostaną udostępnione osobom trzecim. Warto napisać, do czego te dane są Ci potrzebne. Dobre wrażenie zrobisz, umożliwiając klientowi wybór – np. odmowę otrzymywania newslettera czy informacji handlowych. Jeśli produkt czy usługa go zainteresują, sam o nie poprosi. Po trzecie, dbaj, aby Twoja strona lądowania była przejrzysta. Istotny szczegół to umiejscowienie najważniejszych informacji i przycisku powyżej linii zgięcia ekranu. Stronę przewija w dół średnio jedynie połowa użytkowników.
6. Testuj
Ciągłe sprawdzanie i testowanie landing page’a jest niezbędne. Każdy element strony jest istotny i wpływa na decyzje zakupowe. Jeśli cokolwiek nie zadziała prawidłowo, ogólne wrażenie będzie negatywne i użytkownik opuści stronę. Jedynie nieustanne testowanie i poprawianie strony zagwarantuje jej skuteczność, a co za tym idzie również opłacalność.
●
Redkacja Rankingu MLM
_____________
Źródła:
http://www.seoportal.pl/7-krokow-do-skutecznego-landing-pagea
http://nowymarketing.pl/a/2001,strona-gladkiego-ladowania
http://landingi.com/blog/landing-page/