Od ogromu mediów społecznościowych, jakie zalewają sieć, boli głowa. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ i wiele, wiele innych. Które z nich wybrać, żeby skutecznie się promować? Nie możesz przecież korzystać ze wszystkich, bo nie starczyłoby Ci całego tygodnia, żeby porządnie zająć się każdym z nich i podzielić się ze światem wartościowymi informacjami.
Sekret nr 1: Wybierz to, co lubisz
Jeśli chcesz promować się w sieci, wykorzystując do tego media społecznościowe, w pierwszej kolejności musisz rozpoznać, jaka forma kontaktu z ludźmi najbardziej Ci odpowiada i jak chcesz reklamować swój produkt lub swoje usługi. Czy lubisz być aktywny i często aktualizować swoje wpisy, czy należysz do osób, które wolą ustawić autopilota i tylko od czasu do czasu kontrolować, co w mediach społecznościowych piszczy. W zależności od upodobań, wybierz to medium, które nie tylko będzie dobrym kanałem marketingowym dla Twojego biznesu, ale także korzystanie z niego nie będzie dla Ciebie męczące. Żadna kampania na Facebooku i próba nawiązania kontaktów z potencjalnymi klientami nie będzie udana, jeśli czas, który tam spędzasz, jest tylko nieprzyjemnym obowiązkiem.
Poczuj więc przysłowiową miętę i zakochaj się w czymś, co sprawi Ci radość. A wybór masz ogromny!
Sekret nr 2: Nie przesadzaj
Wybierając konkretne media społecznościowe do promowania własnego biznesu, nie możesz zapomnieć o byciu rozsądnym. Pamiętaj, że wszelka aktywność społeczna, która odbywa się w sieci, może stać się wampirem Twojego czasu, który wyssie z Ciebie cały cenny czas, który mógłbyś poświęcić na faktyczne prowadzenie biznesu. Dlatego ważne jest, żebyś ograniczył się do wybrania 2 ewentualnie 3 mediów społecznościowych, które będą Twoim kanałem marketingowym. Znacznie lepiej jest poznać dogłębnie jedno medium; znać wszystkie triki z nim związane, wiedzieć, kto i kiedy najczęściej z niego korzysta, jakimi ciekawymi opcjami to medium dysponuje, niż „łapać cztery sroki za ogon” i tylko pobieżnie wiedzieć, co takie media oferują.
Sekret nr 3: Wyznacz czas na akcję marketingową
Napisałam to już wyżej, ale jeszcze przypomnę – media społecznościowe mogą stać się pożeraczem Twojego cennego czasu. Dlatego koniecznie wyznacz sobie granice. Ile czasu dziennie przeznaczysz na promowanie się w sieci? Czy będzie to godzina, dwie, a może tylko 30 minut? Polecam ostatnią opcję. Jeśli wykorzystasz moją radę z liczbą portali społecznościowych ograniczonych do maksymalnie 3, dzienna porcja czasu potrzebna na zaktualizowanie profilu, wpisów i nawiązanie nowych kontaktów, to zaledwie 30 minut. Ale jest to 30 minut pracy w skupieniu, bez oglądania głupich filmików, czytania artykułów wrzuconych przez znajomych, czy przeglądania demotywatorów.
Sekret nr 4: Bądź zaangażowany i konsekwentny
Zaangażowanie i konsekwencja to podstawa w marketingu prowadzonym w mediach społecznościowych. Jeśli przez pierwszy miesiąc prowadzenia swojego biznesu jesteś aktywny i nawiązujesz kontakt z nowymi osobami, dajesz też coś od siebie, a potem nagle zamierasz i jesteś niczym martwa społecznościowa dusza, to szybko stracisz to, na co pracowałeś. Dlatego, jeśli już na początku wiesz, że nie będziesz miał czasu na codzienną sieciową aktywność, nie wybieraj do promowania Twittera, a nawet Facebooka (chyba że masz swój fanpage, na którym możesz przygotować kilka postów jednocześnie i umieścić je w facebookowym terminarzu). Rozważ takie media, jak np. Pinterest albo LinkedIn, ewentualnie Goldenline.
Sekret nr 5: Wykorzystuj inne formy przekazu treści
Chcesz wystawić się na większą ekspozycję i zdobyć więcej klientów? Ustal spójną strategię marketingową i dawaj od siebie jak najwięcej. Jeśli wykorzystujesz 2 lub 3 media, prezentuj ciekawe treści, ale staraj się nie powtarzać. Możesz wrzucić tę samą informację, ale w zupełnie innej formie, z innym komentarzem czy podpisem. Pamiętaj, że Twoi znajomi i klienci też mają konta na różnych portalach i mogą czuć się znudzeni, jeśli w tym samym czasie 3- albo 4-krotnie dostaną tę samą informację.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dotyczących mediów społecznościowych i dowiedzieć się, jak zaistnieć w sieci, zapisz się już dziś na darmową konferencję internetową.
Marta Zych, www.martazych.pl,
blogerka, zajmująca się teamtyką rozwoju finansowego
i osobistego oraz mediami społecznościowymi