Od razu uprzedzę, że ten artykuł nie będzie zawierał czysto technicznych porad uwzględniających pozycjonowanie, język PHP, czy html, między innymi dlatego, że nie jestem ekspertem w dziedzinie informatyki. Na co dzień zajmuję się marketingiem tradycyjnym oraz marketingiem wielopoziomowym i właśnie w tym ujęciu przedstawię dziesięć zasad w social media, które moim zdaniem są kluczowe. Zasady, które za chwilę poznasz, można porównać do planowania celów, ponieważ podobnie jak przy realizowaniu planów, należy je wykonywać krok po korku, jedno po drugim. Jeśli nie spełniłeś jednego ze wcześniejszych kroków i liczysz na to, że kolejny z nich przyniesie spodziewaną korzyść, możesz się rozczarować.
Zanim jednak powiem, co należy wykonać, aby działania w social media były skuteczne, wyjaśnię czego nie należy robić. Przede wszystkim nie należy być biernym, ponieważ brak aktywności jest jednoznaczny z byciem niewidzialnym dla klientów. Każde działanie, nawet to o niewielkiej skuteczności i nieprzynoszące wymiernych efektów jest lepsze niż brak jakiegokolwiek działania. Dopóki jesteś częścią rozmowy chociaż w najmniejszym stopniu, a Twoja osoba czy marka jest pojawiającym się tematem w social media, masz ułatwiony start. Jeśli nie, zachęcam, aby zacząć angażować się w ten element marketingu jak najszybciej, zachowując przy tym dziesięć kluczowych zasad, aby skutecznie tworzyć i rozwijać markę.
Zasada 1. Określ cele
Przede wszystkim należy ustalić cele, które zamierzasz osiągnąć. Jeśli nie istnieją powody, dla których warto podjąć konkretne działanie, angażując przy tym swój czas, to nie istnieje również motywacja. Jeśli nie ma motywacji, to najprawdopodobniej przestaniesz działać w połowie drogi do celu, kiedy tylko zdasz sobie sprawę, że nie chcesz się tym zajmować. Przykładowymi celami mogą być budowanie relacji z klientami, kreowanie marki, powiększanie świadomości marki, a także docieranie do nowej grupy konsumentów. Te cele są jak najbardziej realne do osiągnięcia i to w krótkim okresie czasu, a więc zakładam, że masz swoje własne i możemy przejść do następnej zasady.
Zasada 2. Mierz siły na zamiary
W pierwszej kolejności warto określić dostępność zasobów, które posiadasz. Czy całym tematem zamierzasz zajmować się sam, czy część obowiązków oddelegujesz przygotowanej do tego zadania kompetentnej osobie. Wbrew pozorom, zakres pracy jest obszerny, ponieważ dotyczy między innymi tworzenia treści (najlepiej perswazyjnych), prowadzenie konta social media (z uwzględnieniem technik budowania dyskusji), odpowiadanie na pytania i aktywne uczestnictwo w dyskusjach (z uwzględnieniem fachowej wiedzy branżowej, a także umiejętności budowania pozytywnego wizerunku). Ważne jest, aby każda zaangażowana w proces osoba była w pełni przygotowana do realizowania zadań i kompetentna.
Zasada 3. Ustal kim jest Twój adresat
Warto rozpocząć pracę od ustalenia kto jest adresatem, wraz z określeniem kilku detali, jak na przykład zainteresowania oraz zakres informacji, których odbiorcy oczekują. Jeśli dowiesz się co odbiorcy lubią, a czego nie, a także na jakich stronach i portalach spędzają wolny czas, wymieniając się spostrzeżeniami, wówczas zwiększysz efektywność podjętych działań. Kluczem do sukcesu jest określenie czego tak naprawdę chcą. Wówczas masz szansę zrobić prawdziwą furorę swoim pojawieniem się.
Zasada 4. Kreuj wartości poprzez treść
Kiedy już wiesz, czego grupa docelowa poszukuje i jakich informacji pożąda, pozostaje jedynie stworzyć je w taki sposób, by wzbudzały zainteresowanie, a jednocześnie zawierały istotne dla całego projektu przesłanie. Przy zachowaniu wysokiej wartości merytorycznej, prędzej czy później staniesz się wiarygodnym źródłem informacji, które spełnia potrzeby i oczekiwania. To najlepsza droga do zbudowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie, a nawet pozycji opiniotwórczej.
Zasada 5. Zintegruj działania marketingowe
Zintegrowane działanie marketingowe obliguje do wykorzystania wszystkich dostępnych narzędzi ukierunkowanych na cel. Oznacza to, że swoje konto, stronę i profil w social media powinieneś reklamować również innymi, tradycyjnymi drogami przekazu, jak na przykład słowne zaproszenie na stronę podczas rozmowy. Jeśli wszystkie media będą ze sobą współpracowały, wówczas osiągniesz cel dużo szybciej.
Zasada 6. Stwórz harmonogram
Ustal harmonogram pracy, dzięki czemu unikniesz wszelkiego rodzaju niedociągnięć począwszy od opóźnień, po brak harmonizacji między mediami. Dużo łatwiej jest pracować utrzymując pewien harmonogram dnia z podziałem na określony czas lub ilość określonych zadań niż za każdym razem polegać na spontaniczności i działaniu na oślep.
Zasada 7. Kieruj się zasadą Pareto
Po pewnym czasie dostrzeżesz różnicę w efektywności niektórych działań. Wyszczególnisz metody, wybierzesz konkretne portale i strony internetowe, które generują dużo większy efekt niż inne działania. Oznacza to, że od tej pory powinieneś kierować się zasadą Pareto i skupiać swój wysiłek na tych elementach, które przynoszą największe korzyści.
Zasada 8. Skup się na jakości, nie na ilości
Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę to jakość, a nie ilość. Zasada ta dotyczy wszystkich elementów, począwszy od stosunku jakości do ilości tekstów, publikacji, wydarzeń, aż po ilość zwolenników. Lepiej jest mieć tysiąc zadeklarowanych uczestników niż dziesięć tysięcy przypadkowo zgromadzonych osób.
Zasada 9. Pozwól żyć własnym życiem, nie kontroluj
Pozwól swojemu profilowi, stronie internetowej, czy stronie fanpage żyć własnym życiem. Zalecam jedynie, aby panować nad emocjami związanymi z produktem i marką. Pozwól, aby rozmowa toczyła się własną drogą i podtrzymuj ją. Jeśli zacznie ona obierać zły kierunek, zawsze można umiejętnie zmienić go w sposób niezauważalny dla pozostałych uczestników.
Zasada 10. Zgłębiaj temat i ustal kolejne kroki
To bardzo ważne, aby wciąż rozwijać swoje umiejętności social media i nie poprzestać na pierwszych dziesięciu opisanych w tym artykule. Im więcej wiedzy i doświadczenia praktycznego, tym lepsze efekty, które zaczną pojawiać się w najbliższej przyszłości. Ponad to, social media tak jak każda inna dziedzina ewoluuje, dlatego należy być elastycznym, by pozostać na bieżąco z jej zagadnieniami.
■
Michał Rusek
www.MarketingDlaCiebie.pl