10 możliwych powodów, przez które ludzie nie podejmują lub rezygnują z biznesu MLM. Czym jest zniechęcenie? Ponoć to taka specjalna cecha wymyślona przez „złego ducha”, aby uniemożliwić ludziom realizację swoich marzeń.
Dlaczego ludzie rezygnują?
Dlaczego ludzie się zniechęcają? O co chodzi? Co poszło nie tak? I czy warto przez taką sytuację zrezygnować z tego biznesu?
Pozostawiam te pytania do przemyślenia.
Rezygnują, bo:
1. Brak (rzetelnej) wiedzy o firmie, produkcie, usłudze.
Te kwestie można akurat dość prosto nadrobić. Wystarczy trochę inicjatywy ze strony zarówno dystrybutora, jak i ze strony lidera. Bardzo dużo materiałów o produktach, usługach można znaleźć chociażby na firmowych stronach internetowych, w folderach reklamowych, ulotkach itp. Zawsze warto uzupełniać wiedzę na różnego rodzaju szkoleniach informacyjnych oraz motywacyjnych (np. produktowych, kosmetycznych, dietetycznych, finansowych itp.), organizować spotkania prezentujące właściwości produktu (nie ma to jak zadziałanie na zmysły). Ważne jest podkreślenie, dlaczego dany produkt jest wart nabycia, poszukanie przekonujących argumentów przemawiających za kupnem oraz informacji, które mogą pomóc zainteresować firmą, produktem lub usługą potencjalnego nabywcę. Im więcej osoba będzie miała takich asów w rękawie, tym pewniej i odważniej będzie mogła zaprezentować produkt innym. Pod szczególną opiekę w tym temacie należy wziąć osoby nowe, które dopiero dołączyły do tego biznesu oraz tych, którzy mają za sobą pierwsze (niekoniecznie dobre) doświadczenia, tzn. próbują, ale nie wychodzi i rezygnują.
2. Brak przekonania do produktu, usługi
Po pierwsze – najlepiej wybierz taki biznes MLM, do którego będziesz przekonany – tzn. podoba ci się produkt i sam go używasz albo w przypadku usługi, którą oferujesz – sam z niej korzystasz lub w razie potrzeby byś skorzystał. Po drugie, najlepiej na tej zasadzie dobierać ludzi do biznesu. Nie masz wówczas poczucia, że komuś coś „wciskasz”, tylko po to, aby zarobić. Co więcej, osoby z twojego zespołu też nie będą miały takiego poczucia. Wówczas ludzie rezygnują. Zwłaszcza, że najczęściej biznes i produkty oferujemy osobom z najbliższego otoczenia, przyjaciołom, znajomym i osobom przez nich rekomendowanym. Polecając produkty/usługi, z których sam korzystasz, jesteś bardziej przekonujący, prawdziwy i spójny. Oferując produkt, do którego sam jesteś przekonany, możesz poczuć się komfortowo i nawet ten „dziwny” opór gdzieś znika.
3. Brak odwagi
Do odważnych świat należy. Nie ma lepszego sposobu na pokonanie strachu, niż stawienie czoła przeciwnościom. Czasem wystarczy dokonać odważnej rzeczy – i to w zupełnie innej dziedzinie – aby uwierzyć, że odwaga się opłaca. Pytaj siebie: co byś zrobił, gdybyś się nie bał? A potem odważ się zacząć i odważ się wytrwać. „Wielu ludzi ponosi porażkę, ponieważ zbyt wcześnie się poddają. Nie mają odwagi trwać, walczyć w obliczu przeszkód, które wydają się nie do pokonania. Gdyby więcej osób próbowało osiągnąć „niemożliwe”, szybko przekonalibyśmy się o prawdzie tego starego powiedzenia, że tak naprawdę nic nie jest niemożliwe. Pokonaj strach, a osiągniesz wszystko, czego pragniesz” (Dr C.E. Welch).
Zdarza się też, że jedna myśl lub inspirująca historia może usunąć wszelkie blokady i zmienić nasze myślenie o 180 stopni. Niekiedy zadziała dłuższa opowieść, a czasem cała recepta na odważny krok naprzód ukryta jest po prostu w jednym krótkim cytacie.
4. Brak jasno określonych celów
To częsty błąd – działanie bez celu, bez planu, nie widzisz, czy podejmowane działania przybliżają cię do realizacji twojego marzenia. Nie wiesz jak poprawnie wyznaczać cele? Sięgnij do bogatej literatury, do nagrań o tej tematyce, zapytaj liderów w twoim biznesie albo idź na szkolenie. To naprawdę ważne. Jeżeli nie wiesz, dokąd zmierzasz, prawdopodobnie dojdziesz nie tam, gdzie chcesz. Z ambitnymi celami tworzysz swoją rzeczywistość, swój los, swoje przeznaczenie. Co więcej ambitne cele połączone z wizualizacją ich osiągnięcia mają ogromną moc motywacyjną i nie tylko…
5. Brak wiary w założone cele (bo to nie moje cele)
Cele mają być twoje, a nie kogoś innego. Tylko twoje cele cię zmotywują. Możesz podziwiać kogoś, ale tylko realizacja twoich marzeń przyniesie ci szczęście. Możesz się na kimś wzorować, ale poczujesz się zdecydowanie lepiej, gdy nie będziesz kopiował, lecz korzystał z okazji i wprowadzał do swych działań te, które są spójne z tobą. Jeśli jesteś młodym konsultantem i razem ze swoim sponsorem/liderem wyznaczacie cele, nie pozwól sobie planować celów, które cię przerastają, ale nie idź też na łatwiznę. Jedna z zasad ustalania celów brzmi, że cel powinien być ambitny, a zarazem możliwy do realizacji.
Jeśli to ty jesteś liderem, zwróć uwagę czy wprowadzana przez ciebie osoba przy okazji ustalania celów naprawdę się z nimi utożsamia, czy tylko biernie przytakuje. Warto to od razu wyjaśnić, bo potem nagle możesz się zdziwić, że nie pojawia się na szkoleniach i nie odbiera od ciebie telefonu.
6. Brak wiary w siebie
Pomyśl tylko, ile w tym biznesie możesz się nauczyć. Jak wzrośnie twoja pewność siebie. Spójrz tylko na osoby, które już działają w tym biznesie. Wiele z nich ma zapewne bardzo ciekawą historię do powiedzenia. Nie od razu byli tak odważni, kompetentni i przekonujący. Wielu z nich nie miało od razu tylu kontaktów i znajomych. Poza tym – dobra wiadomość – pewność siebie można rozwijać. Ważna jest oczywiście odpowiednia lektura, szkolenia, rozmowy z innymi ludźmi, ale nic nie zastąpi aktywnego działania. Możesz zmienić swój wygląd, jednak tylko w określonym zakresie. Wiarę w siebie i poczucie własnej wartości możesz zmienić całkowicie. Poza tym zapamiętaj istotną rzecz. Za Markiem Rożalskim[1] można ująć to w ten sposób: to, co o sobie myślisz, to tylko twoje przekonanie, do którego dopisuje się cała rzeczywistość. Dotyczy to wszystkich przekonań. Dlatego stwarzaj tylko wspaniałe przekonania na swój temat.
I jeszcze jedno: Wspaniałe rzeczy osiągnęli ludzie, którzy ośmielili się uwierzyć, że coś w nich samych jest ważniejsze od okoliczności (Bruce Barton).
7. Strach przed odmową
Każda próba rozbudowy sieci od czasu do czasu kończy się odmową. Podobnie jak katar, odmowa jest nieunikniona, irytująca i osłabia nas na jakiś czas, ale na szczęście zwykle nie zagraża życiu. Czasem jednak może się wydawać, że przybiera ona katastrofalne rozmiary. Zwłaszcza, kiedy wkładasz w działania rekrutacyjne spory wysiłek i ktoś ci odmawia, możesz to uznać za prawdziwą porażkę. Nikt nie lubi odrzucenia, a jest ono szczególnie trudne, jeśli jesteś osobą wrażliwą, która traktuje odmowę osobiście. Można jednak sobie z tym poradzić. Po prostu nie bierz sobie odmowy do serca.
Zamiast traktować odmowę osobiście musisz spojrzeć na nią jako na coś związanego z daną sytuacją. Jest to coś, co się czasem zdarza i nie ma nic wspólnego z tobą i z twoim charakterem. Jest to sytuacja, a nie część ciebie. Innymi słowy, kiedy spotka cię odmowa, spróbuj spojrzeć na nią jak na element życia, którego się czasem doświadcza, a nie jak na problem, który tkwi w tobie. Ktoś ci odmówił? Trudno. Przyjmij postawę sprzedawcy i przejdź do następnego etapu. W MLM trzeba w pewnym sensie postawić na ilość.[2]
Inna sprawa, jeśli jakaś osoba potraktowała cię byle jak lub poniżająco. Musisz zrozumieć, że to nie twój, lecz jej problem i sama musi z tym żyć. A jeśli była to osoba ci znana lub bliska, to przynajmniej wiesz już, co naprawdę o tobie myślała. Oczyszczanie się z nieszczerych znajomych jest jedną z zalet MLM 🙂
8. Strach przed odrzuceniem
Jest to jeden z głównych powodów – że zostaniemy sami, że przyjaciele i rodzina się od nas odwrócą. A teraz odłóż na bok te wszystkie wątpliwości i pomyśl tak szczerze. Dlaczego ktoś bliski miałby cię odrzucić? Bo zajmujesz się dystrybucją super produktu, bo się rozwijasz, bo zarabiasz, bo pomagasz innym w realizacji marzeń, bo …? No właśnie. Sam widzisz, że przeważnie takie obawy nie mają uzasadnienia.
Ponoć najbardziej straszne jest wyobrażenie sobie tego, co może się stać, niż samo zdarzenie. Nie musisz przecież stracić znajomych po tym jak odmówili ci współpracy. Ci ludzie może i nie chcą być w danym biznesie, ale dalej chcą być twoimi znajomymi, przyjaciółmi. Czasem tylko cię unikają, bo boją się, że będziesz monotematyczny. A oni chcą cię takiego jak zawsze. Po prostu super kumpla. Zwróć na to uwagę. Oni za to mogą ci kogoś polecić, albo za jakiś czas obserwując twoje osiągnięcia sami chcieć dołączyć do ciebie. Nikt cię nie zmusza do utrzymywania relacji koleżeńskich tylko z osobami z twojej sieci. Nikt nie może cię zmusić, abyś namawiał na ten biznes każdego natarczywie, aż do skutku, nawet ryzykując utratę przyjaciół. Działaj w sposób zgodny z tobą i twoimi wartościami. To jest twój biznes i ty sam kreujesz go i sposób jego wykonywania. A najlepiej traktuj innych, jakbyś sam chciał być traktowany.
9. Brak motywacji, lenistwo
Zastanów się, co jest przyczyną. Daj sobie na to trochę czasu i przemyśl dokładne, dlaczego tak jest. Powody mogą być różne. Może pewne aspekty twojej działalności wymagają poprawy, udoskonalenia. A może po prostu coś innego jest twoją pasją? Czy przypadkiem nie czujesz się wypalony? Czasem trzeba coś zmienić (zdarza się, że nawet firmę lub branżę). Ponoć nie ma ludzi leniwych. Są tylko osoby, które mają byle jakie cele. Przede wszystkim musisz wiedzieć, czego chcesz, jakie są twoje wartości i jaki masz pomysł na siebie, a następnie stwórz plan działania. Jest taka zależność, że im mniej działasz, tym bardziej ci się nie chce, a im więcej się angażujesz w różne rzeczy, tym bardziej chce ci się chcieć. Dlatego zdobywaj nowe umiejętności, próbuj nowych rzeczy i ciągle stawiaj przed sobą wyzwania.
10. Strach przed ludźmi i ich reakcjami
Ludzie są różni. Każdy z nas ma własne doświadczenia z nimi związane. Każdy ma własne spostrzeżenia, obserwacje i wnioski. Mimo to nie bój się ludzi. Po prostu spędzaj czas i szukaj ludzi otwartych, optymistycznych, którzy nie narzekają, pomocnych, lubiących śmiech i zabawę. Ludzi, którzy kochają życie. Nikt przecież nie każe ci obracać się w kręgu pesymistów, maruderów, tchórzy, zazdrośników i ludzi wrednych. Najlepiej – w miarę możliwości – odizoluj się od takich, bo i tak najczęściej ci w niczym nie pomogą. Jeśli nie jest to do końca możliwe, przynajmniej spróbuj ograniczyć kontakty albo nie przyjmować negatywnych emocji od nich. Zacznij też od zmiany osób, w których towarzystwie przebywasz. Pamiętaj, że ludzie mogą stanowić ogromną inspirację, przekazać ci potrzebne informacje, wesprzeć cię, pomóc ci, pocieszyć cię, dodać ci odwagi, wiary, energii. I takich ludzi poszukuj.
Anna Krzyż
Trener NLP, rozwoju osobowości i hipnoterapeuta
[2] Więcej o tym, jak sobie radzić z trudnymi ludźmi i z kłopotliwymi sytuacjami zob. L. Michelle Tullier „Networking”, Wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006, s. 187 i nast.