Takie pytanie niejednokrotnie zadaje sobie nie tylko początkujący lider, chcący zarabiać pieniądze w tym systemie, ale też osoby będące w branży od lat. Brak sukcesu w tej dziedzinie często wynika z tego, że ludzie nie wiedzą w zasadzie, czym jest MLM, co go odróżnia od innych form dystrybucji produktów lub usług. Jest to również jedna z najczęstszych przyczyn tego, że osoby pracujące na etacie nie decydują się na działalność w marketingu wielopoziomowym.
Właściwe zrozumienie istoty systemu marketingu sieciowego oraz wprowadzenie poznanych zasad w działanie pozwoli każdemu liderowi odnieść sukces. Aby móc odpowiedzieć na tytułowe pytanie, należy przyjrzeć się lepiej popularnym sposobom dystrybucji towarów.
· Sprzedaż detaliczna jest najbardziej rozpowszechnionym sposobem przekazywania produktu/usługi konsumentowi. Spotykamy się z tym na co dzień, robiąc zakupy w supermarkecie czy centrum handlowym.
· Sprzedaż bezpośrednia zazwyczaj dotyczy sprzętu AGD/RTV, kosmetyków, chemii gospodarczej i odbywa się w domach klientów, gdzie sprzedawcy oferują swoje towary i zachęcają do zakupu. Potocznie ten rodzaj sprzedaży jest określany jako „od drzwi do drzwi” i z tym najczęściej błędnie kojarzony jest marketing wielopoziomowy, co jest przyczyną wielu nieporozumień i dużym utrudnieniem dla zaczynających współpracę z firmą MLM.
Mało kto od razu właściwie pojmuje ten rodzaj marketingu. Zazwyczaj jest tak, że jeśli ktoś ma już mgliste pojęcie o jego istnieniu, to jest przekonany, że trzeba sprzedawać jak największą ilość produktów dużej liczbie klientów, ale wtedy jest to sprzedaż bezpośrednia. Skrajną postawą jest pozyskiwanie do firmy wielu osób z pominięciem obrotu towarem. To też nie jest właściwe, ponieważ działanie skupiające się wyłącznie na rekrutacji nie generuje dochodu dla firmy, tym bardziej dla sponsora.
Aby odnieść sukces w branży MLM nie można unikać rekrutacji, ale też nie należy lekceważyć sprzedaży, jednak niekoniecznie musi być ona prowadzona na wielką skalę przez jedną osobę. Tym, co odróżnia ten system od innych sposobów rozprowadzania produktów i czyni go najbardziej perspektywicznym rodzajem działalności biznesowej jest budowanie struktury osób, które używają produktów swojej firmy lub korzystają z jej usług dla swoich potrzeb. Ma to sens jedynie wtedy, gdy sponsor pozyskując nowych partnerów biznesowych uczy ich, jak mają budować swoją strukturę i w jaki sposób mają uczyć następne osoby, by robiły to samo, równocześnie korzystając z produktów/usług firmy, z którą współpracują, bo tylko wtedy obie strony będą miały dochód.
W niektórych przedsiębiorstwach marketingu wielopoziomowego wymagane są comiesięczne zakupy towarów za określoną kwotę, bądź liczbę punktów. Wtedy oczywiście znaczenie tradycyjnie rozumianej sprzedaży jest odrobinę większe, niż w firmie, gdzie tego wymogu nie ma i dystrybutor może kupować produkty za dowolną kwotę i w dowolnej ilości. W tej sytuacji oprócz konsumpcji na potrzeby własne trzeba jeszcze zadbać o pozyskanie pewnej ilość klientów, którym zaoferuje się produkty firmy, jednak nawet w tym przypadku rekrutacja odgrywa większą rolę niż sprzedaż.
Dobrze przeprowadzona rekrutacja, dająca owoce przez długie lata, polega na pozyskaniu partnera do biznesu i nauczeniu go, jak ma uczyć swoich, zaproszonych w przyszłości do współpracy partnerów i sponsorować następnych. Oczywiście wszyscy również powinni korzystać z dóbr lub usług oferowanych przez firmę, którą reprezentują. Dopiero wtedy, gdy sponsor widzi, że pozyskana osoba już sobie radzi w budowaniu swojego zespołu i właściwie rozumie, czym jest Multi-Level Marketing, może zająć się uczeniem następnych osób. Musi być pewien, że jego nowy partner biznesowy wie, co ma robić i jest na tyle samodzielny, by samemu wyznaczać i realizować swoje cele. Tylko wtedy ma gwarancję, że ta osoba nie odejdzie, a cała struktura złożona z dobrze wyszkolonych dystrybutorów będzie funkcjonowała i rozwijała się należycie, generując znacznie większe dochody niż w jakimkolwiek innym systemie pracy.
■
Emilia Siemionowska