Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej opublikowało statystyki, z których wynika, że sprzedaż bezpośrednia jest wciąż jedną ze skutecznych recept na pogłębiający się kryzys na rynku pracy.
- W całym ubiegłym roku z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało 897 tys. osób, o 30 tys. więcej niż w roku poprzednim. Większość traktowała to zajęcie jako dodatkowe lub dorywcze, ale dla około 40 proc. sprzedaż bezpośrednia była głównym, a często jedynym, źródłem dochodu.
- Nadal prym wiodą kobiety, które stanowią 83 proc. sprzedawców bezpośrednich. Statystyki za rok 2011 pokazywały 89 procentowy udział kobiet w strukturach sprzedaży. Wśród 30 tys. nowych osób w tej branży jest jednak więcej mężczyzn.
- Wzrost sprzedaży sektora w ubiegłym roku na poziomie 2 proc., do szacunkowej kwoty 2 mld 669 mln PLN, rozłożył się na sześć kategorii produktowych, przeorganizowując ich udział w rynku w stosunku do roku 2011.
- Najbardziej popularną kategorią pozostają kosmetyki z ponad 73 procentowym udziałem.
- Odzież i akcesoria odnotowały w ubiegłym roku najwyższy wzrost: o 4,4 proc., osiągając ośmioprocentowy udział w rynku i trzecią pozycję na liście najpopularniejszych produktów, po suplementach i odżywkach (10 proc.).
__________
Dyrektor Generalny Stowarzyszenia, Mirosław Luboń tak komentuje zmiany w statystykach:
„To przemeblowanie odbyło się głównie kosztem kategorii AGD , co tylko potwierdza tzw. efekt szminki: w okresach kryzysu konsumenci oszczędzają na większych wydatkach, ale utrzymują, a nawet zwiększają, poziom wydatków na drobne, mniej kosztowne produkty, takie jak chociażby kosmetyki.”
■
Redakcja Rankingu MLM na podstawie informacji prasowej PSSB.