Forma sprzedaży detalicznej, w której sprzedający bezpośrednio dociera do potencjalnego Klienta w miejscu jego zamieszkania, miejscu pracy bądź w trakcie zorganizowanego spotkania. Sprzedaż bezpośrednia to oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych. Odbywa się zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy lub w innych miejscach, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Jest formą sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową. Sprzedaż bezpośrednia wymaga osobistej prezentacji produktu i udzielenia stosownych wyjaśnień.
Sprzedaż bezpośrednia – historia
Początki handlu oparte były na sprzedaży bezpośredniej. Historia sprzedaży bezpośredniej sięga czasów pierwszych cywilizacji. W średniowieczu rozwój handlu był zasługą właśnie sprzedawców bezpośrednich. Ten kanał dystrybucji rozwijał się intensywnie zwłaszcza w Ameryce w XVIII i XIX w. dzięki przybywającym na te tereny emigrantom. W latach 50-tych XX w. pojawił się nowy kierunek w sprzedaży bezpośredniej. Polegał na organizowaniu spotkań towarzyskich w szerszym gronie w domach klientów, na których przeprowadzano prezentacje produktów.
Różnorodność form sprzedaży
Przedsiębiorstwa sprzedaży bezpośredniej mogą prowadzić działalność, wykorzystując różne formy organizacyjne. Firma może oferować swe wyroby poprzez kontakt sprzedawcy z indywidualnym klientem – lub z grupą klientów. Gdy sprzedawca organizuje pokaz i udziela wyjaśnień potencjalnym klientom, zazwyczaj w domu osoby, która zaprasza na tę okoliczność znajomych.
• Sprzedaż bezpośrednia-pomiędzy kupującym, sprzedającym i produktem zachodzi kontakt bezpośredni. Płatność może być dokonywana bezpośrednio lub za pośrednictwem instytucji finansowej lub pocztowej, na przykład kartą elektroniczną lub przelewem. Kupujący i sprzedający wchodzą w bezpośrednie relacje zmysłowe zarówno z sobą nawzajem, jaki i produktem.(Źródło: wsb.pl)
• Sprzedaż wysyłkowa – pomiędzy kupującym, sprzedającym i produktem nie zachodzi kontakt bezpośredni, za wyjątkiem relacji sprzedający – produkt, gdzie może występować kontakt bezpośredni. Zostaje bowiem wprowadzone pośredniczące medium materialne w postaci na przykład ulotki, na podstawie której można złożyć zamówienie chociażby za pośrednictwem poczty. (Źródło: wsb.pl)
Niektóre przedsiębiorstwa wybierają formę marketingu sieciowego, zwanego także wielopoziomowym. W tym rozwiązaniu towary i usługi dostarczane są klientom dzięki sprzedaży prowadzonej przez sieć niezależnych sprzedawców bezpośrednich. Wynagrodzenie tych sprzedawców odzwierciedla zarówno wyniki ich własnej sprzedaży, jak i wartość transakcji sfinalizowanych przez sieć podlegających im niezależnych sprzedawców, którą stworzyli rekrutując i szkoląc te osoby.
Znaczenie sprzedaży bezpośredniej wynika nie tylko z osiąganych przez nią obrotów, ale także z liczby osób, którym daje ona zatrudnienie, tworząc miejsca pracy.
Sprzedaż bezpośrednia – największe zalety
Jest to branża, która oferuje niemal nieograniczone możliwości zarobkowania, bez względu na miejsce zamieszkania, wykształcenie czy wiek. Ma poważny wkład w rozwój gospodarczy Polski i całej Europy.
Sprzedaż bezpośrednia umożliwia klientom dokładne zapoznanie się z produktem, jego przetestowanie i wyrobienie sobie własnego o nim zdania. Wszystkie towary są dostarczane bezpośrednio do domu klienta. Ta forma handlu jest szczególnie wygodna dla osób mieszkających w małych miastach lub na wsi, gdzie towary i usługi oferowane w sprzedaży bezpośredniej są trudniej dostępne w sieci sklepowej.
Rosnąca popularność
W opinii konsumentów sprzedaż bezpośrednia jako forma prowadzenia biznesu stała się integralną i uznawaną częścią gospodarki. Badania rynku sprzedaży bezpośredniej i opinii konsumenckich wskazują na to, że o rosnącej popularności tej formy handlu decydują przede wszystkim:
- indywidualne podejście do klienta,
- możliwość uzyskania konsultacji i porady,
- warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup.
Perspektywy rozwoju
Sprzedaż bezpośrednia jest mocno ugruntowaną, dobrze zorganizowaną i prawnie unormowaną branżą. Dostarcza wysokiej jakości towarów zarówno w Polsce, jak i w Europie i na innych kontynentach. Roczna wartość sprzedaży całej branży w krajach Unii Europejskiej wynosi ok. 20 miliardów euro. W Polsce rynek sprzedaży bezpośredniej generuje roczne obroty na poziomie prawie ok. 2 miliardów 280 milionów złotych.
Detaliczny handel pozasklepowy stoi przed ogromną szansą rozwoju w najbliższych latach. Jako jedna z form tego handlu, sprzedaż bezpośrednia może skorzystać na licznych zmianach, jakie dokonują się obecnie na rynku. Z wielu powodów konsumenci będą mieli mniej czasu na odwiedzanie sklepów, co oznacza coraz większe zapotrzebowanie na inne formy dostarczania towarów konsumentom.