Dobrze zmotywowany pracownik to skuteczny pracownik. To maksyma znana każdemu managerowi. Ale jak to się ma do współpracy z partnerami biznesowymi w marketingu sieciowym? Cóż – ma i to dużo. Na początku współpracy, gdy nie widać jeszcze efektów włożonej pracy. Motywacja będzie jedynym silnikiem napędowym w drodze na szczyt, w drodze prawdziwego lidera MLM. Wiedza o tym, co jest motywatorem do działania, jest kluczem do sukcesu. Z drugiej strony istota poszczególnych typów motywacji może decydować o przydatności partnera do realizacji poszczególnych zadań, do jakich jest delegowany, jeżeli przewidujesz podział pracy w grupie jaką tworzysz.
Dobry lider jest zawsze skutecznym obserwatorem.
Niektórzy działają najskuteczniej, jeżeli nad ich głowami zbierają się ciemne chmury. To osoby, lepiej działające w okresach gorszej koniunktury gospodarczej. Inni bez wizji nagród, premii, pochwał nie ruszą się z miejsca. Oni będą działać w pocie czoła wiedząc, że na końcu czeka ich urlop pod palmami.
Grupa o motywacji OD (motywacja negatywna) działa, aby uniknąć dyskomfortu, sytuacji nieprzyjemnych. Motywacja DO (zwana pozytywną) związana jest z dążeniem do szczęścia, radości, zadowolenia.
Należy pamiętać, że z czasem każdy bodziec ma coraz to mniejsze znaczenie. Nie zależnie od tego czy jest pozytywny, czy też negatywny. W przypadku motywacji OD, zbyt silny lub zbyt częsty nacisk może spowodować ucieczkę wartościowego partnera do konkurencji. W przypadku osób motywowanych DO pojawia się ryzyko totalnego rozleniwienia, ponieważ z czasem urlop pod palmami i kolejny mercedes stanie się mało atrakcyjny.
Jak wykorzystać kierunki motywacji do realizacji ról zawodowych?
Osoby motywowane OD doskonale odnajdują się w rolach związanych z rozwiązywaniem i przewidywaniem problemów – datego, że rozwiązując problem, doświadczają wewnętrznego uniesienia i stanu relaksu. Osoby motywowane DO entuzjastycznie podchodzą do nowych pomysłów i zmian.
Już wiesz jak pokierować działaniami poszczególnych osób?
Nastawieni na działanie DO powinni zajmować się celami i marzeniami, druga grupa jest idealna do rozwiązywania problemów i unikania trudności.
Postępuj zgodnie z planem i odpowiednią kolejnością:
– określanie celu (grupa DO)
– określanie, co może przeszkadzać w dotarciu do celu (grupa OD)
Mając tak podzielony zespół zwiększasz prawdopodobieństwo zrealizowania projektu – poprawy efektywności całej grupy i w konsekwencji wzrost dochodów.
Początkowo partnerzy będą się dziwić nowej strategii, ale z czasem sami się do niej przekonają. W taki sposób wydobędziesz na wierzch ukryte talenty swoich liderów.
Pamiętaj zawsze o kolejności: najpierw DO, a następnie OD. W innym przypadku nigdy nie ruszysz z miejsca.
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu