Kolory wpływają na nasze odczuwanie i emocje – to wiedza znana nie od dziś, lecz stosunkowo rzadko wykorzystywana świadomie. Informacje na temat wpływu kolorów na nasze samopoczucie można wykorzystać już na etapie planowania spotkania z potencjalnym klientem lub współpracownikiem – oczywiście nie wystarczy ubrać się na zielono, który rzekomo jest kolorem pieniędzy, aby wywołać u rozmówcy pragnienie bogactwa i motywację do działania. Jednak niewątpliwie wiedza na temat wpływu, który barwy wywołują, może stać się jednym z komponentów składowych Twojego sukcesu. Wywoływanie emocji kolorem to skomplikowany proces, który odbywa się na poziomie naszej podświadomości.
Przykład
Zielony kolor, oprócz pieniędzy kojarzy się również z zachłannością i ambicją, więc prawdopodobnie zastanowisz się dwukrotnie, posiadając taką wiedzę, zanim włożysz na siebie marynarkę w tym kolorze przed spotkaniem z przedstawicielem organizacji charytatywnej. Dlaczego? Taka kolorystyka mogłaby wzbudzić w nim emocje i uczucia sprzeczne z misją reprezentowanej przez niego instytucji.
Uwaga na uwarunkowania kulturowe!
Przemyśl zawsze, czy radykalne rozwiązania będą odpowiednie. Biała garsonka? Biały strój na naszej szerokości geograficznej kojarzy się z lekkością i porządkiem. Wzbudza poczucie bezpieczeństwa, przywołuje na myśl neutralność, dobro i wiarę. Wystarczy jednak, że trafisz na osobę hinduskiego pochodzenia, a efekt będzie odwrotny. W niektórych krajach Azji i Afryki biały jest kolorem żałoby – tam kojarzyć się będzie z samotnością i smutkiem po utracie bliskiej osoby. Nie chcesz przecież wywołać w kliencie bądź potencjalnym współpracowniku takich emocji…
Znaczenie kolorów
Czerwony – kojarzy się z fascynacją i radością. To kolor niosący ze sobą koncepcję święta, działania i energii. Może symbolizować dobry stan zdrowia, szybkość, pasję, pragnienie albo miłość. Potrafi rozbudzać emocje, jak również przyspieszać tętno i oddech oraz podnosić ciśnienie krwi. Może wywoływać silne emocje, dlatego należy go stosować w przemyślany sposób. Symbolizuje władzę, bywa kojarzony z siłą, zastraszaniem i podbojem, a nawet z przemocą i z zemstą.
Pomarańczowy – ciepło, entuzjazm, urok, determinacja, siła i wytrwałość. Może wzmagać siły witalne, a także wzmagać apetyt. To kolejny kolor, względem którego należy zachować ostrożność. Nadmiar powoduje niepewność, lekceważenie i otępienie. Posługiwanie się nim z umiarem może być źródłem wielu korzyści – odbiorca czuje ciepło i pokusę zbliżenia się do Ciebie lub Twojego produktu.
Złoty – kojarzy się z oświetleniem, mądrością, bogactwem i prestiżem.
Żółty – kolor energii i optymizmu, radości i pogody ducha, lojalności i świeżości. Pod wpływem tego koloru ludzie koncentrują się i skupiają uwagę. pływa na zdolność do zapamiętywania (spójrz na wszystkim znane, żółte karteczki samoprzylepne). W małych dawkach, jako akcent, kolor pozytywnie wpływa na emocje. Przesadnie użyty może dekoncentrować lub wzbudzać u klienta lub rozmówcy poczucie, że chcesz go skrytykować.
Czarny – symbolizuje moc, elegancję, tajemnicę i siłę. Sugeruje głębię i stabilność. Wycisza i uspakaja. Kontrastuje z innymi kolorami, stanowi więc świetną oprawę dla mocniejszych akcentów.
Zielony – w umiarze to natura, harmonia, życie, płodność, ambicja, bezpieczeństwo i spokój. Polecamy zwłaszcza dodatki, np. krawaty i apaszki w tym kolorze. Nadmiar zielonego wzbudza w ludziach poczucie winy, zazdrość, niepokój i wrażenie bezładu (dzikość, las, niebezpieczeństwo).
Niebieski – przywołuje na myśl niebo i ocean. Kojarzony z inteligencją, intuicją, prawdą, mocą oraz wiedzą. Działa łagodząco i uspokajająco, uważa się, że spowalnia metabolizm. Oczom najłatwiej jest się skupić na kolorze niebieskim. Znaczenie jasnobłękitnej koszuli w biznesie, zarówno męskiej jak i damskiej jest powszechnie znane. Błękitne koszule są polecane na rozmowy kwalifikacyjne. Co istotne, użyty przesadnie, jako rama dla innych akcentów kolorystycznych może budzić uczucie chłodu.
Purpura – kolor królewski. Symbolizuje władzę szlachectwo, luksus, kreatywność oraz tajemnicę. Jeżeli chcesz kogoś zaintrygować – purpura to dobry wybór!
Brązowy – w nadmiarze kojarzony z ubóstwem i biedą. To kolor ziemi, rzetelności, kontaktowości – użyty mądrze kojarzy się z konwencjonalizmem i porządkiem.
Osoba, która postanowi świadomie użyć wiedzy o barwach, powinna najpierw zebrać jak najwięcej informacji o osobie, z którą ma zamiar się spotkać. Jeżeli jest człowiekiem energicznym i kontaktowym, dobrze jest mieć na sobie akcent w kolorze czerwonym lub pomarańczowym. Kiedy spotykamy się z osobą spokojną i rzetelną, ceniącą wysokie kompetencje, postawmy na kolor błękitny. Podobnie rzecz się ma, jeżeli chcemy kogoś skłonić do większej otwartości – niebieski, szary i błękit będą naszymi sprzymierzeńcami. Pamiętajmy jednak o umiarze! Chodzi przecież o to, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie, a nie zmniejszyć lub zupełnie przekreślić skuteczność stosowanych zabiegów.
●
Redakcja Rankingu MLM