W branży Multi-Level Marketingu powszechnie funkcjonuje przekonanie, że wiedza uniwersytecka nie jest tak istotna jak inteligencja finansowa, która pomoże uświadomić Ci, że dochód pasywny jest najlepszą formą zabezpieczenia przyszłości i najbardziej korzystną formą zarabiania pieniędzy. Wśród liderów network marketingu nikt nie zaprzecza konieczności inwestowania w siebie, rozwoju osobistego i zdobywania wiedzy, jednak chodzi tutaj o wiedzę praktyczną, którą możemy wykorzystać, aby być bardziej skutecznym sprzedawcą, lepiej zarządzać strukturą i lepiej szkolić swoją grupę. Gdzieś na drugi koniec rozważań o przydatnej, praktycznej wiedzy wypchnęliśmy wiedzę akademicką, która w Multi-Level Marketingu jest synonimem skostniałego systemu, produkującego taśmowo absolwentów nieprzygotowanych do życia.
A jednak, naszym zdaniem, istnieją kierunki studiów, które będą doskonałym przygotowaniem do prowadzenia własnego biznesu MLM. Takie studia dadzą Ci kompetencje, które wykorzystasz z powodzeniem w budowaniu relacji, zdobywaniu nowych kontaktów, uświadomią Ci, że MLM to biznes jak każdy inny. Po ukończeniu tych kierunków studiów będziesz miał teoretyczne przygotowanie i odwagę, aby wdrażać wiedzę i stosować ją w praktyce. Jakie to kierunki i dlaczego?
1.Psychologia
MLM to biznes relacji międzyludzkich. Nie da się pracować w Multi-Level Marketingu bez podstawowego przygotowania psychologicznego. Uczysz się o tym, jak ludzie myślą, jak podejmują decyzję, jakie są najbardziej skuteczne motywatory, które ukierunkowują na działanie, nawet, jeżeli bezpośrednio nie nazywamy tej wiedzy psychologią. Z drugiej strony musisz dowiedzieć się, jak zajrzeć w głąb siebie. Poznajesz zasady zarządzania sobą w czasie, automotywacji, dyscypliny. Psychologia akademicka zajmuje się procesami poznawczymi – postrzeganiem, myśleniem, wyobrażaniem, pamięcią, rozwojem i zmianami mechanizmów psychicznych emocjami, procesami motywacji, stałymi cechami psychicznymi, postrzeganiem osób i psychicznymi aspektami interakcji między ludźmi. Wato mieć takie przygotowanie, kiedy rozpoczynasz swoją przygodę z MLM!
2.Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami
Marketing sieciowy, zwłaszcza w pełnym wymiarze godzin jest niczym firma, którą należy sprawnie zarządzać. Chcesz, aby Twoje przedsiębiorstwo działało nienagannie, efektywnie, a współpracownicy byli zadowoleni i zmotywowani do pracy. Studia na tym kierunku pozwalają uzmysłowić sobie, że prowadzenie biznesu to konkretne podejście do życia, w którym porażki rozpatrywane są w kategorii doświadczenia, a nie życiowej klęski. Studenci specjalności zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami nabywają kompetencje w zakresie kreatywnego rozwiązywania zadań, zarządzania wizerunkiem własnym, promocji, komunikacji marketingowej. Uczą się stosować w praktyce nowoczesne metody finansowania inwestycji i oceniać ich efektywność, budować plany marketingowe. Z pewnością jest to przydatna wiedza, kiedy myślisz o marketingu sieciowym na poważnie.
3.Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Dziennikarz przede wszystkim musi być człowiekiem ciekawym otaczającego go świata, wyczuwającym puls współczesnego życia. Uczy się sprawności w posługiwaniu się słowem. Istotna jest też łatwość wnikania w różnorodne problemy i nawiązywanie kontaktu. Dziennikarz powinien starać się widzieć i rozumieć różnorodne zjawiska oczami innych ludzi i zarazem umieć ujrzeć je z boku, poddać krytycznej analizie. Co jednak naszym zdaniem najważniejsze, dziennikarz uczy się na studiach, w jaki sposób zadawać pytania, aby nawiązywać udane relacje międzyludzkie. Umiejętność zadawania pytań sobie i innym może okazać się szczególnie przydatna w network marketingu.
4.Matematyka
Dlaczego właśnie matematyka znalazła się w naszym zestawieniu? Z pozoru nie ma to żadnego sensu. Jednak, kiedy uświadomisz sobie, że marketing sieciowy to nic innego jak właśnie matematyka plus relacje międzyludzkie, zobaczysz, że bycie sprawnym w dziedzinach ścisłych daje możliwość głębokiego zrozumienia istoty MLM. Spójrz – umawianie spotkań to czysta statystyka. Kiedy spróbujesz przeliczyć swoje porażki i sukcesy, często okazuje się, że znajdziesz tam pewną regularność – statystyka w marketingu sieciowym działa na Twoją korzyść. Matematyka pozwala zobaczyć, że zdecydowanie korzystniej jest zainwestować swój czas w jakościowe budowanie struktury niż ilościowe szukanie współpracowników, aby duplikacja mogła mieć miejsce. Świadomość tych zależności z pewnością pomoże Ci pracować efektywniej. Proste? A jednak zyskanie takiego matematycznego spojrzenia na MLM zajmuje niektórym wiele lat!
Zapraszamy do dyskusji! Może są jeszcze jakieś kierunki studiów, które sprawiły, że praca w marketingu sieciowym jest dla Was łatwiejsza? Podzielcie się swoim doświadczeniem z Czytelnikami.
■
Redakcja Rankingu MLM