Podstawową umiejętnością w zarządzaniu zespołem i w sprzedaży jest dobra komunikacja. Biznesu nie można robić bez ludzi. Nawiązywanie kontaktów, negocjowanie, rozwiązywanie problemów — w każdym z tych przypadków trzeba dogadać się z innymi ludźmi. Od zrozumienia współpracowników, klientów i od tego, czy jest się przez nich rozumianym, zależy nasz sukces.
Gdy poznajemy nową osobę, zanim wypowiemy pierwsze słowo, już wysyłamy komunikaty niewerbalne. Na ich podstawie druga osoba zaczyna budować sobie nasz obraz. Także później, w trakcie każdego kontaktu, w każdej rozmowie, sygnały wysyłane przez nas w postaci wyrazu twarzy, intonacji głosu, ułożenia ciała — często więcej mówią niż słowa. Entuzjazm, pewność siebie są tu naszymi sprzymierzeńcami. Ciało w pełni wyrazi te uczucia, nawet jeśli nie będziemy o nich mówić. Tak samo dobrze widoczne są negatywne emocje. Jeśli będziemy chcieli wywołać przekonanie u rozmówcy, że czujemy coś innego, to i tak druga osoba „szóstym zmysłem” odbierze, jak jest z nami naprawdę. Emocji nie oszukamy. Z tego powodu jedynym wyjściem jest przed rozmową wprawić się w dobre samopoczucie lub… przełożyć ją na inny termin.
Głuchy telefon
W procesie komunikacji udział biorą dwie strony: nadawca i odbiorca. Komunikaty wychodzące od pierwszego z nich i dochodzące do drugiego, przechodzą przez filtry rozmówców. Związane jest to z percepcją. Nie dla każdego określone słowo, zwrot, oznacza to samo. Na przekaz informacji wpływ mają również zakłócenia zewnętrzne. Ważną więc rzeczą jest uzyskanie pewności, że druga osoba odebrała i zrozumiała to, co do niej mówiliśmy. Przykładem na to jak przekaz informacji może zostać zniekształcony lub błędnie zinterpretowany, jest zabawa w głuchy telefon.
Wzrokowcy
W celu dotarcia do danej osoby, należy posługiwać się jej językiem. Stosować takie słowa i zwroty, którymi operuje najczęściej. Każdy z nas nastawiony jest na odbiór określonych bodźców: wzrokowych, słuchowych lub kinestetycznych. Z tego powodu mówi się o typach sensorycznych. Wzrokowcy uczą się i postrzegają rzeczywistość poprzez obserwację. Robią notatki, aby coś zapamiętać. Charakteryzują się dużą ilością ruchów mimicznych wokół oczu. Mają bardzo rozwiniętą wyobraźnię. Lubią przebywać w ładnym otoczeniu. Najczęściej używane przez nich zwroty to: dobrze to widzę, wyobraźmy sobie, na pierwszy rzut oka, nie widzę przeszkód, wygląda to dobrze, spójrzmy na to inaczej, zobaczymy, jak będzie, widzę, że się rozumiemy, nie jest to dla mnie jasne, nie jest to przejrzyste, nie wyobrażam sobie innego rozwiązania.
Słuchowcy
Uczą się poprzez słuchanie. W czasie wolnym nucą, rozmawiają ze sobą. Zapamiętują, głośno powtarzając. Mówią rytmicznie i melodyjnie, chętnie słuchają. Posługują się następującymi zwrotami: to brzmi dobrze, obiło mi się o uszy, proszę posłuchaj, pozostało to bez echa, słyszałem coś o tym, wygłosiłem swoją opinię, zamieniam się w słuch.
Kinestetycy
Uczą się poprzez aktywność. Pokazują emocje całym ciałem, gestykulują. Czas wolny spędzają aktywnie ruchowo, lubią mieć kontakt z rozmówcą. Używają następujących sformułowań: lubię to uczucie, to mocny fundament, dech mi zaparło, rozmowy przebiegały gładko, czuję, co masz na myśli, jesteśmy w kontakcie, sytuacja jest napięta, idzie jak po maśle.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com
Ostatnie artykuły tego autora:
DLACZEGO LUDZIE ROZPOCZYNAJĄ MLM?
ŁATWIEJSZY BIZNES TRADYCYJNY, ETAT CZY MLM?