Kolejna odsłona cyklu artykułów przybliżającego branżę Multi-Level Marketingu początkującym dystrybutorom i wszystkim tym, którzy rozważają nawiązanie współpracy z firmą działającą w systemie marketingu wielopoziomowego. Tym razem przybliżymy sylwetki wybranych, działających nad Wisłą korporacji.
W Polsce nadal network marketing kojarzony jest głównie z kosmetykami. I trudno się dziwić, bo zgodnie z prognozą InSee[1] sektor kosmetyków to aż 73 procent polskiego rynku sprzedaży bezpośredniej (w tym marketingu sieciowego). Na drugim miejscu znalazły się suplementy diety (jedna dziesiąta rynku), a na trzecim ubrania (8 procent). Warto jednak zauważyć, że firmy MLM oferują coraz szerszy wybór produktów, a także usług. Poprzez marketing wielopoziomowy możemy zaopatrzyć się w żywność, wyjechać na wczasy, zawalczyć o należne odszkodowanie, kupić sprzęt gospodarstwa domowego, usługi telekomunikacyjne, a nawet opiekę medyczną.
Ilość firm Multi-Level Marketingu w Polsce ciągle rośnie. Zagraniczne korporacje otwierają tu swoje oddziały, nieustannie powstają również nowe polskie firmy, a przedsiębiorstwa z dłuższym stażem, działające wcześniej w sposób tradycyjny, wprowadzają do swojej strategii marketing wielopoziomowy w różnych formach.
Kosmetyki (i nie tylko) w MLM
O firmie Avon słyszał w Polsce chyba każdy – często na jej przykładzie tłumaczy się, co to jest „ten MLM”, chociaż profil jej działania jest zbliżony bardziej do sprzedaży bezpośredniej niż typowego marketingu wielopoziomowego. Z pewnością kojarzy się pozytywnie, a w wielu damskich kosmetyczkach znajdziemy jej produkty. Twarzami Avonu są znane Polki – aktorki, celebrytki. Na polskim gruncie marka Avon to trzy osobne spółki – Avon Cosmetics Polska, obecna na rynku od 1992 roku; Avon Operations Polska, czyli jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk kosmetyków w Europie umiejscowiona w Garwolinie oraz Centrum Usług Finansowych.
Kolejny światowy lider rynku kosmetycznego MLM obecny w Polsce to Oriflame – działa u nas od 1991 roku. Jedna z pięciu fabryk tej korporacji umiejscowiona jest w Polsce. Oriflame Poland, podobnie jak Avon, oferuje kosmetyki do makijażu i pielęgnacji całego ciała, a także perfumy. Obie firmy angażują się społecznie.
Fm Group – to firma marketingu wielopoziomowego z polskim rodowodem, założona w 2004 roku we Wrocławiu. Jej twórcą i właścicielem jest Artur Trawiński. Już po trzech latach działalności Fm Group ruszyło na podbój zagranicznych rynków. Obecnie z firmą współpracuje 624 tysiące partnerów biznesowych, z czego ponad 270 tysięcy działa w Polsce. Spółka zaczynała od dystrybucji perfum, które pozostały jej produktem flagowym, przez 10 lat działalności poszerzyła jednak znacznie zakres działalności. Obecnie u jej przedstawicieli możemy zaopatrzyć się w kosmetyki do makijażu, chemię gospodarczą, kawy naturalne i aromatyzowane. Powstała również telefonia Fm Group Mobile, dostarczająca usługi telekomunikacyjnych i Internet mobilny.
Inne rodzime firmy rozprowadzające kosmetyki w systemie marketingu sieciowego to Mariza z siedzibą w Rząsce koło Krakowa, oferująca kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała, makijażu oraz kosmetyki dla mężczyzn, oraz Aroma Group, powstała w 2010 roku. Ta druga rozprowadza w systemie MLM perfumy i szeroki wybór kosmetyków, a także suplementy diety, chemię gospodarczą i sprzęt elektroniczny.
Wellness w marketingu sieciowym
Firm marketingu wielopoziomowego zajmujących się sprzedażą suplementów diety jest naprawdę wiele – wellness to ciągle najpopularniejszy i, co za tym idzie, jeden z najbardziej dochodowych trendów w branży Multi-Level Marketingu na świecie. Również w Polsce rośnie w siłę, a produkty i usługi związane z dbaniem o zdrowie i dobre samopoczucie zdobywają coraz większą rzeszę konsumentów.
Najważniejsze firmy MLM skupiające się na sprzedaży suplementów, obecne w Polsce to Akuna Polska, MonaVie oraz Herbalife Polska. Ta pierwsza kojarzy się niezmiennie ze swoim produktem flagowym – Alveo, ziołowy środek dietetyczny pomagający utrzymać równowagę organizmu. Akuna istnieje w Polsce od 2000 roku, ostatnio jednak zanotowała spadek obrotów. Dużą konkurencją okazała się rozwijająca się niezwykle dynamicznie amerykańska MonaVie, obecna na polskim rynku od 2010 roku. Ta firma network marketingu rozprowadza napoje z wyciągiem z jagody acai, bogate źródło antyoksydantów. Na punkcie „supersoku” oszalała Ameryka, ale również w Polsce obroty MonaVie ciągle rosną, a w 2012 roku została wyróżniona nagrodą Dynamiczny Rozwój. Z kolei Herbalife istnieje od 1980 roku i jest obecna na 72 rynkach na całym świecie. Produkty tej firmy MLM to suplementy diety i środki odchudzające, takie jak koktajle, tabletki i batony.
Artykuły gospodarstwa domowego
Wiele firm marketingu sieciowego ma w swojej ofercie produkty przydatne każdej gospodyni (lub gosposiowi) domowemu. Od sprzedaży uniwersalnego środka czyszczącego, obecnie znanego jako L.O.C.™ Multi-Purpose Cleaner rozpoczął swoją karierę gigant branży MLM – Amway. Obecnie ma on w swojej ofercie o wiele więcej produktów z różnych kategorii: AGD, kosmetyki, żywność i suplementy oraz produkty wielu innych, znanych marek.
Inna znana i lubiana nad Wisłą firma działająca w systemie network marketingu to Tupperware. Jej konsultantki organizują prezentacje kulinarne, tzw. Tupperware Party, podczas których sprzedawane są produkty przydatne podczas pieczenia, gotowania, przygotowywania i serwowania posiłków oraz pojemniki do przechowywania żywności. W 2013 roku odbyło się około 100 tysięcy prezentacji domowych.
Z kolei Betterware Polska oferuje akcesoria kuchenne, urządzenia domowe, chemię gospodarczą kosmetyki oraz suplementy diety. Betterware ciągle wprowadza nowe produkty i innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają prace domowe, a także pomagają udekorować mieszkanie i zadbać o swoje samopoczucie.
Podróże dla networkerów
Branża MLM to nie tylko produkty – to także usługi, w tym wycieczki i wakacje w korzystnych cenach. Jedną z firm marketingu wielopoziomowego, działających w sektorze turystyki, jest WorldVentures, założona w 2005 roku z siedzibą w Plano (Teksas, USA). Produkt tej firmy MLM, DreamTrips, jest niczym innym, jak członkostwem w ekskluzywnych podróżach. Członkostwo w DreamTrips to unikalne, niezapomniane przeżycia, które dostarczają zabawy, wolności i spełnienia. Przedstawiciele WorldVentures mogą zarobić prowizję od sprzedaży DreamTrips i kwalifikują się do premii, w tym zwolnienia z miesięcznego abonamentu.
Programy lojalnościowe
Programy lojalnościowe robią prawdziwą karierę. I chociaż nie jest to typowy marketing wielopoziomowy warto bliżej im się przyjrzeć. A wszystko po to, aby kupować taniej i wygodniej.
Lyoness to wspólnota zakupowa oraz programem lojalnościowym dla handlu. Tworzy unikalną sieć, która umożliwia dokonywanie zakupów na korzystnych warunkach. Dzięki Lyoness uczestnicy programu otrzymują przy swoich zakupach do 2% zwrotu z sumy zakupu, a partnerzy handlowi zyskują nowych i przede wszystkim zadowolonych klientów. Uczestnicy Programu, którzy zarekomendują Lyoness innym osobom, mogą czerpać korzyści poprzez bonus przyjacielski.
Ciekawą hybrydą klasycznego biznesu, programów partnerskich, zakupów grupowych i marketingu wielopoziomowego jest Galeria Usług. Jej działalność opiera się na współpracy z partnerami strategicznymi – właścicielami znanych marek z różnych branż. W ramach Galerii każdy może zarabiać na kupowanych produktach i usługach oraz na zakupach poleconych przez siebie konsumentów. Partnerzy lokalni mają możliwość rozwinięcia swojej działalności i zwiększenia zysków, natomiast przedstawiciele mogą tworzyć własne Galerie i w ten sposób zarabiać na produktach i usługach oferowanych przez partnerów.
To oczywiście tylko niewielki wycinek polskiego rynku Multi-Level Marketingu. Zainteresowani nie powinni mieć żadnych problemów ze znalezieniem szczegółowych informacji na temat firm marketingu sieciowego działających w Polsce – wystarczy zerknąć na nasz Ranking Firm. Zdecydowana większość firm i spółek network marketingu ma doskonale przygotowane strony internetowe, na których można znaleźć wszelkie informacje dotyczące produktów, planu marketingowego, i wiele innych. Opinii o firmach można szukać na blogach i forach internetowych albo bezpośrednio u ich przedstawicieli. Wiele z nich cyklicznie organizuje webinary i spotkania informacyjne.
—-