Niejednokrotnie słyszy się, że ktoś kupując samochód, został oszukany przez sprzedającego. W telewizji i prasie, co rusz przedstawiane są sprawy dotyczące nieuczciwych handlowców. Tego typu sytuacje negatywnie wpływają na postrzeganie innych sprzedawców, przedsiębiorstw, a nawet całych branż. Dlatego uczciwie postępujące firmy zrzeszają się, ustalają reguły postępowania i respektują je. Po to, aby zdobyć trwałe zaufanie klientów.
Również firmy MLM i sprzedaży bezpośredniej mają swoją organizację. Jest nią Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Powstało ono w 1994 roku i skupia największe w naszym kraju firmy z branży. Ich łączny udział w obrotach, spośród wszystkich firm tego typu, wynosi ponad 70%. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja i integracja tej formy docierania do klienta, a także integracja środowiska związanego ze sprzedażą bezpośrednią. Do PSSB należą następujące firmy z branży DS i MLM: ACN, Amway, NSA, Flavon Group, PartyLite, Betterware, NL, Vorwerk, Oriflame, Mary Kay Cosmetics, Herbalife, Forever Living Products, DLF, Avon. Wszystkie firmy, przystępując do stowarzyszenia, zobowiązują się do przestrzegania kodeksu sprzedaży bezpośredniej. Jego celem jest m.in. dbałość o dobro klienta, promocja uczciwej konkurencji, utrwalanie pozytywnego wizerunku branży w społeczeństwie.
Kodeks gwarantuje klientom firm należących do PSSB, odstąpienie od umowy sprzedaży i zwrot produktu w terminie do 14-tu dni od jej zawarcia. Niektóre przedsiębiorstwa idą jeszcze bardziej na rękę konsumentom, wydłużając ten czas. Interesującym zapisem jest ten, który mówi o możliwości odstąpienia przez dystrybutora od umowy zawartej z firmą, w terminie co najmniej siedmiu dni od jej podpisania. Ma to przeciwdziałać sytuacjom, gdy osoba zdecydowała się na współpracę w wyniku impulsu, usilnej namowy i nie miała czasu na przemyślenie decyzji. W takim przypadku firma powinna odkupić produkty, materiały informacyjno – instruktażowe, próbki, zestawy prezentacyjne, jeśli są w stanie pierwotnym i nie były używane. Dystrybutor o swojej decyzji powinien poinformować w formie pisemnej.
Podobne prawo przysługuje także po dłuższym czasie trwania umowy. Gdy współpracownik chce z niej zrezygnować, wtedy firma powinna od niego odkupić wszystkie produkty i materiały za co najmniej 90 % ceny zakupu, które nabył on w ciągu dwunastu miesięcy, poprzedzających datę złożenia wypowiedzenia. Również w tym przypadku warunkiem jest, aby wszystkie przedmioty były w stanie pierwotnym i nieużywane. Kodeks reguluje także ceny materiałów firmowych, opłat wstępnych, szkoleniowych i innych. Nie mogą być one nadmiernie wysokie i powinny być uzasadnione.
Postanowienia kodeksu są precyzyjne i dotyczą wszystkich aspektów związanych ze sprzedażą, prezentacjami, obsługą klienta. Uwzględniają m.in. ochronę szczególnych grup konsumentów, np. małoletnich lub osób w podeszłym wieku. Chodzi o takie ich informowanie, które uwzględni poziom wiedzy, jaką dysponują, ich możliwości percepcji, a także możliwości finansowe. Kodeks obliguje do poszanowania klientów i ich prywatności. Znajduje się w nim zapis mówiący, że osobisty lub telefoniczny kontakt z konsumentem powinien być nawiązywany w taki sposób i w takim czasie, aby nie stanowił ingerencji w jego sferę prywatności i nie był dla niego uciążliwy.
Firmy i dystrybutorzy nie mogą powoływać się na świadectwa lub opinie niepotwierdzone, nieprawdziwe, nieaktualne, nie mające związku z ofertą lub których użycie może wprowadzić klientów w błąd.
Zamówione produkty należy dostarczać najszybciej jak to możliwe, jednak w czasie nie przekraczającym trzydziestu dni. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy firma ustaliła dłuższy termin, a klient wyraził na to zgodę. Konsumenci powinni zostać powiadomieni o niemożności dostarczenia produktów, np. gdy stały się one niedostępne.
Liderzy są najczęściej bardzo przekonani do firm, z którymi współpracują oraz do ich produktów. Jednak nie można przesadzać i twierdzić, że inne MLM-y to piramidy finansowe, a ich produkty są niewiele warte. Pewnie każdy z taką sytuacją się zetknął. Długo by można o tym się rozpisywać. Bardzo dokładnie i trafnie na ten temat mówi następujący fragment kodeksu:
„Przedsiębiorcy i sprzedawcy powinni powstrzymać się od stosowania porównań, które mogą wprowadzić w błąd i pozostają w sprzeczności z zasadami uczciwej konkurencji. Porównania powinny być dokonywane w sposób uczciwy i oparte na konkretnych faktach. Przedsiębiorcy i sprzedawcy nie powinni formułować negatywnych ocen na temat działania jakiegokolwiek innego przedsiębiorcy lub produktu ani wprost ani w sposób dorozumiany.”
Również w sposób rzetelny i oparty na faktach, firmy oraz dystrybutorzy powinni przedstawiać możliwości dotyczące zarobków wynikających ze współpracy.
Bycie dystrybutorem firmy, która jest członkiem PSSB, przynosi korzyści, ale nakłada także obowiązki. Kodeks sprzedaży bezpośredniej ma na tyle uniwersalne i ważne zapisy, że stosowanie się do nich powinno być w interesie każdej firmy DS i MLM, a także ich współpracowników. Wiele mówi się o poprawie wizerunku branży w społeczeństwie. Właśnie przestrzeganie zasad znajdujących się w kodeksie może w głównej mierze do tego się przyczynić.
Treść całego kodeksu dostępna jest na stronie www.pssb.pl
Przeczytać o nim można także w artykule, znajdującym się pod poniższym linkiem:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/492
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com